АНДРЕ СИТРОЕН
е роден на 5 февруари 1878 г. в Париж в семейство на емигранти от еврейски произход.
Той е признат за една от най-важните фигури в автомобилната индустрия.
Само на 24 години основава компанията си, La Société des Engrenages Citroën, която преобразува в автомобилно-производителна компания след Първата световна война. Амбицията на Андре Ситроен е да направи автомобилите достъпни, всекидневни предмети.
Той умира на 3 юли 1935 г.
ЛОГОТО
По време на визита в Полша през 1900 г., Андре Ситроен открива процеса за леене на зъбни колела във формата на шеврон. Той вижда в технологията възможност да стартира своя бизнес. Закупува лиценза за производствения процес и основава своята първа компания.
През 1919 г., когато започва производството на автомобили, естествено избира двойния шеврон за свое лого. Логото се променя през годините, но запазва цветовете синьо и жълто до 1980-те, когато фирмата избира бяло на червен фон за по-динамичен външен вид. През 2009 г., шевроните нарушават рамките си, за да придобият триизмерен вид, релефност, сила и съдържание.
МАСОВО ПРОИЗВОДСТВО
Андре Ситроен ще бъде запомнен в световната автомобилна история като човекът, основоположник на масовото производство, базирано на Фордизма, в Европа.
През 1919 г., Citroën е първият производител, който внедрява техники за масовото производство на 10HP (или Type A) в Париж. Чрез прилагането на тези нови теории, базирани на мобилната поточна линия, Citroën може да произведе голям брой автомобили бързо и да ги продаде по-евтино.
ИЗЦЯЛО СТОМАНЕНО ШАСИ
В началото на 20-те години, каросериите на автомобилите се изработват от дърво и се закрепят за шасито с метални панели. Андре Ситроен заменя това с изцяло стоманено шаси. Той внедрява процес, открит от фирмата Budd, който забелязва по време на пътуване до САЩ през 1923 г.
Наречено “изцяло стоманено шаси”, новото шаси има редица предимства: солидно и здраво, то прави автомобилите по-сигурни и отговаря на по-високи изисквания за комфорт. Стоманеното шаси е използвано първо в B10, през октомври 1924 г., а масово започва да се ползва две години по-късно с новия В14.
През 1934 г., с пускането на Traction Avant, изцяло стоманеното шаси е все още считано за авангардна технология. Става широко разпространено едва през 50-те години.
ЕЛАСТИЧНО СКРЕПЕН ДВИГАТЕЛ
През октомври 1931 г., Андре Ситроен се връща от друго пътуване до САЩ. Вече възпитан навик у него е да се връща с редица нови идеи, включително една за двигател, закрепен на еластични елементи. Идея, която още веднъж допринася за модернизирането на автомобилите.
Това изобретение, първоначално развито във Франция през ранните 1920-сет, е възприето с голям успех от Chrysler през 1931 г. Системата поставя гъвкави гумени тампони между двигателя и шасито, за да редуцират вибрациите от двигателя.
През април 1932 г., С4 и С6 (прекръстени на MFP от Moteur Floating Power) са оборудвани с новата система. Още веднъж, Citroën е далеч пред конкурентите си в Европа. Всички автомобили на Citroën са оборудвани с такъв тип двигател.
ПРЕДНО ПРЕДАВАНЕ
Идеята за осигуряване на мощност на предните колела на автомобила датира назад в основите на автомобилната индустрия. Fardier de Cugnot (самоходна количка, изобретена от Никола-Жозеф Куно през 1770 г.) е задвижвана от единственото си предно колело. Много неголеми производители експериментират с концепцията с различен успех.
През март 1933 г., Андре Ситроен, винаги с отворени очи за иновативни идеи, моли своите инженери да разучат въпроса. Така през май 1934 г. той се превръща в първият водещ производител, който създава автомобил, задвижван от предните колела: Traction Avant (7CV) (traction avant = предно предаване).
Въпреки дребните проблеми, колата бързо предизвиква сензация с невероятното си поведение на пътя. През 1950-те, 1960-те и 1970-те години, много други производители поемат по пътя, открит от Citroën.
ЕДНООБЕМНА КОНСТРУКЦИЯ
Oт всички нововъведения в Traction Avant през май 1934 г., най-важното и най-иновативно след предното предаване е със сигурност еднообемната конструкция на автомобила.
Дотогава шасито и купето са създавани поотделно и след това съединявани при сглобяването на автомобила. От този момент нататък, те са едно цяло.
Техническото решение не само увеличава комфорта и сигурността, но също така понижава центъра на тежестта на шасито и по този начин подобрява поведението на пътя. Днес, принципите на еднообемната конструкция се използват в световен мащаб, дори в най-високите нива на моторните спортове.
ВЪРТЯЩИ СЕ ФАРОВЕ
За да повиши нивото на сигурност през нощта, особено на криволичещи пътища, Citroën оборудва DS и ID с въртящи се фарове, започвайки от октомври 1967 г.
Идеята е водачите да имат възможност да правят остри или малки завои така, както биха го правили на дневна светлина, без да бъдат изненадани в последния момент от пешеходец или велосипедист без светлини. Тази иновация печели на Citroën единодушно признание.
Моделът SM, представен през март 1970 г., естествено се ползва от тази функция с голям успех. Идеята за въртящи се светлини е изоставена за няколко години преди да направи стилното си завръщане през октомври 2004 г. с насочващите се фарове Xenon на С4 и С5, второ поколение. Днес, С6, C4 Picasso и новият С5 разполагат с тази екстра.
VISIOSPACE
Представена за първи път в Grand C4 Picasso през 2006 г., концепцията Visiospace съчетава изключителна видимост (visio) с голямо пространство (space).
Основното предимство на Visiospace е панорамното предно стъкло, което позволява на светлината буквално да нахлуе в купето и осигурява наистина широка видимост навън. Видимостта допринася за удоволствието от шофирането и в същото време е важно допълнение към условията за сигурност.
През 2009 г., Citroën открива още един подход към концепцията с C3 Visiodrive, автомобил с уникална индивидуалност. Благодарение на голямата остъклена повърхност, купето е окъпано от светлина. Освен осветеност и видимост, предното стъкло Zenith предлага едно ново автомобилно изживяване за пътниците на борда на C3 Visiodrive.
ХИДРАПНЕВМАТИЧНО ОКАЧВАНЕ
Първите проучвания на хидрапневматичното окачване датират от 1944 г. за модела 2CV! Но всъщност, Traction Avant (15CV) за първи път представя въведението през 1954 г.
Новата концепция буквално става новина през 1955 г. със сензационното пускане на DS19. Хидрапневматичното окачване на всичките четири колела поставя нови стандарти в пътното поведение и комфорта като държи автомобила на постоянна височина.
До представянето на GS през 1970 г., това окачване е ползвано само при DS и ID. В последствие е монтирано на CX, BX, XM, Xantia, C5 и C6.
С появата на електрониката, хидрапневматичното окачване става активно окачване и приема името Hydractive, или Hydractive III+ специално при новия модел С5.
With the advent of electronics, hydropneumatic suspension became active suspension and adopted the name Hydractive, or Hydractive III+ on the new C5 in particular.
Източник: http://www.citroen.bg/; wikipedia.org