ВАЖНО!
Във връзка с прилагането на Регламент /ЕС/ 2016/679, СНЦ „Клуб Ситроен - България“ ще предприеме промяна в политиката за обработване на личните данни. Ще бъдете информирани какви данни се събират и с каква цел, след което ще е необходимо Вашето съгласие. В случай, че не желаете да предоставите лични данни, профилът Ви във форума ще бъде деактивиран

Газ VS. Дизел (Голяма кола, Газ VS. 6ск. Дизел)

Тук и само тук е мястото да се оплаквате, хвалите, питате и отговаряте за всичко, което е свързано с разхода на гориво на автомобила ви. Отнася се за всички модели.
Потребителски аватар

Автор на темата
DenaByte
Нов потребител
Мнения: 14
Регистриран: 23 сеп 2018, 20:21
Пол: мъж
Кара: Citroen ZX '95 1.8i 115 BHP >> Peugeot 406 2.1 TD 115 BHP >> C5 1.8i 115 BHP

Газ VS. Дизел (Голяма кола, Газ VS. 6ск. Дизел)

Мнение от DenaByte » 15 юни 2019, 00:35

Здравейте колеги !

Карал съм доста коли, и на бензин и на метан и на газ и на дизел. Само на ток и хибрид не съм карал ама то и за това никога не е късно.
На база на опита ми до сега убедил съм се че, на газ е най-евтино в 98% от случаите и може да се каже - най-оптимално. Но сега е време да направя един тест на тази моя вяра.

Ще започна като представя плюсовете на газ/бензин:

- Винаги по-нисък разход от Дизел, при средностатистическите мотори и коли
- Екологично доста по-чист (повечето хора не карат газ заради това, но мен ме бърка и има тежест)
- По-тих мотор
- По-ветина поддръжка в сравнение с дизел
- Карането на бензин е малко по-трудно и съответно по-забавно и предизвикателно. (много лесно се гаси колата, това е по-скоро лично предпочитание и доста непопулярно мнение)

И съответно плюсовете на дизеловите мотори:

- По-добро ускорение заради фабричната турбина в повечето дизелови мотори
- Има доста мотори със 6 скорости
- По-лесно шофиране (трудно се гаси кола на дизел)
- Няма нужда от предварителна инвестиция
- Целия багажник е на разположение, както и резервната гума
- Много голямо разнообразие, френски дизел има в пъти повече от френски бензин на пазара (немските са същите)
- Стрелката на горивото е много по-точна от 4 светещи лапи на АГУ-то

До тук добре, но сега искам да погледнем и минусите на двете алтернативи:

Газ:

- Изисква предварителна инвестиция в рамките на 800 до над 1500 лева в зависимост от мотора и предпочитана система
- Капризна и чуствителна в много случай; нуждае се от майстор който си знае нещата за да се инсталира и да работи правилно
- Усезаемо сваля мощността на автомобила
- Заема място или в багажника или на резервната гума
- На практика това си е бомба в колата
- Няма голям смисъл ако колата не се кара много, не харчи много, или се кара основно на къси разтояния в градски условия

Дизел

- Шумен мотор
- По-скъп за поддъжка (в повечето случаи)
- По-скъпо гориво
- Ебало си пушеците, ебало си екологията

Интересно, но не се сетих за още недостатъци на дизела, малко даже се разочеровах от това...

Така, на база на представените данни можем да кажем следното -

Ако човек го интересува евтина поддръжка и евтино да си кара, и не го бърка да си плати първоначалната инвестиция, и ще я кара много тази кола, и не го бърка да е по-тромава, газта е по-добрият избор. Първото което ми идва на ума - "Ама това са много ако-та, а акото цапа и мирише".

Затова пример - баща ми (и аз покрай него) !
Той кара Xsara хечбек 2001 1.6 110к.с. на газ - разход извън града 6.2. Това е. Оправяйте се. Някой седан на дизел ще гори толкова, а баща ми ги гори на газ. Обаче - колата му е малка, газта е настроена да не харчи - съответно когато я натисна по-смело почва да се дави от време на време, отнема и 2 секунди да осъзнае че съм натиснал педала на газта и да почне да качва обороти, налага му се да слага добавки за да върви в това състояние, иначе е още по-нестабилна.

При мен е напълно различна история - C5 2003 1.8i 115к.с. пак на газ.
Разход извънграда - малко над 10. Оправям се. Но работи много по-стабилно, не се дави - никога. Само че, при мен свети check engine постоянно, защото борда е чуствителен и явно смята че горивото не е хубаво и хвърля Antipollution fault. Проблеми проблеми и накрая брат-а на жена ми с неговия Passat B5.5 1.9 TDI 136к.с. (170 chip tunning) гори в пари малко повече от мен. Ама много малко повече от мен. Разликата между моя разход и неговия е 2-3 лева на сто.

Ето и една сметка с много цифри -

Моят среден разход е около 11.3, неговия около 6.7. Добре е да спомена че, той има 6 скорости, много голямо предимство особенно за извънградско. Ако я кара много леко, под 5 пада. А в града 7-8. Средно толкова - 6,7 литра.

При теоритични 70 хиляди километра за 4 години и средна цена на дизела около 2.25 ПРИМЕРНО, пасата ще даде малко над 10 бона за гориво. 10500 лева.

При същите километри и средна цена на газта около 0.95 за литър, аз ще дам малко над 7500. Закръгляме на 10 500 и 7500 лева.
Разликата е точно 3 бона.

Аз съм дал 850 лева за АГУ. Сега разликата стана 2150.
Аз ще дам около 800 лева за бензин. Разликата стана 1350 лева.
1350 лева за 4 години (48 месеца) означава на месец средна икономия е 1350 / 48 = 28 лева.
28 лева икономия на месец за да мога да карам по-слаба кола, да ми заема място в багажника резервната гума, да си дупча бронята, да кихна 800 лева предварително за газ вместо да зема по-скъпа кола и да си хода със светеща грешка на таблото. Еми не излиза много сметката. Но на баща ми сметката му излиза, и то много даже. Въпроса е че малко се сполучливите бензинови мотори, които също носят и на газ добре. При случая на баща ми това е факт. Не само при него.

Същия човек с пасата, неговия баща кара опел вектра 1998 2.0 мотор на газ. Разход извънградско - 7л при нормално каране и 10 в града. Колата е комби. Това е положението, излиза че има добри бензинови мотори има и не-толкова добри.

Така че, в случай в който човек иска да си кара по-бързичко, и иска широка кола (в xsara-та ме вхаща саклета) май най-добре е дизел със 6 скорости. Като пояснявам, че израза "най-добре" е от гледна точка за най-оптимален и оправдан разход. Ускорение от 0 до 100 за 16 секунди при разход 12-13 градско не е оправдан разход. Ако искаме нисък разход, опел корса 1.2 на метан и се забавлявай :D. Майтап майтап ама има един в града дето обикаля с точно такава количка, да е жив и здрав де нищо лошо няма стига да е доволен той.

В случай обаче че дизела няма 6та скорост, нещата се променят и от газта пак има малко файда. Обаче възниква казусът- разходи има не само за гориво а и за поддръжка. Според моя опит, съм забелязал че TDI-то гори по-малко от HDI-то, но пък на франсето му е много по-евтина поддръжката. Ти хванеш ли се да ремонтираш или обслужваш тоя пасат, ще валят пари в сравнение с франсето. Но това е друга тема.

И сега на база на представените примери и данни, аз съм в голяма дилема. Защото ако пак си взема бензинов мотор на голям френски автомобил примерно C5 2008-2009 2.0 на газ, няма да излиза много сметката, и пак ще е тромав. Докато ако го зема на дизел със 6скорости, разхода ще е малко по-висок от този на Пасата от примера, ама поне ще е по-евтин за закупуване и ще вари на гръм.

На базата на предоставените данни от темата за разхода на С5, виждам че извън града 2.0 ХДИ 136 коня си е около 5-6 зависи как се кара, което ме устройва. Но в града виждам на някои хора им дига до 10, сигурно в София и други такива задръстени от трафик градове, а на някои им е 7 на сто. Смея да вярвам че, на фона на това че моето градско е добро - около 25-30 км/ч средна скорост на борд, много рядко има задръствания, бих могъл да постигна между 7 и 7.5 за градско каране. Поправете ме ако греша.

Аз от моята кола искам следното :

- Да оправдава разходите, ако ще е слаба и тромава поне да не харчи много, ако ще харчи малко повечко за да върви на гръм, така да е. Приемам 6.5-6.7 среден разход за окей. До 7.5 в града и до 6 и нещо с натискане извън града, инче 5 и нещо :D. Всичко над това си ми е множко, колкото и да вари тая кола.
- Де е широка (пежо 406 е на лимита на комфорта от гледна точка на пространство.
C5 е златна, широкичка си ми е, багажника е хечбек и навирам супер много и различни по размер неща)
- Да има все пак някаква визия, да не е ептен грозна
- Да е бъкана с екстри, темпомати, мулти волан, дребни глезотийки като огледалото за задно виждане дето се сваля надолу като вкараш задна, или когато стъклата се дигат сами защото сензора за дъжд е пуснал чистачките.
- Не съм сигурен че мога да се откажа от хидравличното окачване на С5. Това е голяма екстра за нашите пътища.

Та тук, моля да споделите вашето мнение, опит и критика (която е не само добре дошла, но и очаквана) по тази тема, защото в крайна сметка имам едни мижави 4-5 години зад волана. Въпреки че съм карал малки, голями, средни коли, бусове и баничарки, минал съм над 40 000 км миналата година, 4-5 години опит не са особенно много.
А и наистина ми трябва гледната точка на други хора за да преценя каква да е следващата С-петица. Пък ако решите, можете и да си поспорите по тази тема, истината е в спора така че, смело напред ! :bravo:
------------------------------------
Good men mean well, we just don't always end up doing well


Vandan
 
 
Мнения: 745
Регистриран: 02 юли 2013, 12:19
Пол: мъж
Кара: C5 ІІ 2.0i 16V 2005г.
Местоположение: Плевен

Re: Газ VS. Дизел (Голяма кола, Газ VS. 6ск. Дизел)

Мнение от Vandan » 15 юни 2019, 09:48

800лв. АГУ, мисля че е доста евтино за С5. Хубавите са около 1300-1500лв. Има значение според мен за по-безпроблемна работа на газ.

Потребителски аватар

adasha
Редовен
Мнения: 86
Регистриран: 05 окт 2012, 21:08
Пол: мъж
Кара: Xsara I 1.4 99г
Местоположение: Елхово

Re: Газ VS. Дизел (Голяма кола, Газ VS. 6ск. Дизел)

Мнение от adasha » 15 юни 2019, 09:53

За протокола - две коли съм имал на ГИ и досега съм минал над 70к км на газ и не ми е светело нищо на таблото. Освен това ми се струва че извънградското ти е основно по магистралата при скорости над 130-140, за да е 10 л на сто.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

Отсъствието на сяра и ниските емисии на азотни окиси, токсини и фини частици, които се отделят при горене на традиционните горива, превръщат пропан-бутана в един от най-екологично чистите източници на енергия в съвременния свят.

Потребителски аватар

Автор на темата
DenaByte
Нов потребител
Мнения: 14
Регистриран: 23 сеп 2018, 20:21
Пол: мъж
Кара: Citroen ZX '95 1.8i 115 BHP >> Peugeot 406 2.1 TD 115 BHP >> C5 1.8i 115 BHP

Re: Газ VS. Дизел (Голяма кола, Газ VS. 6ск. Дизел)

Мнение от DenaByte » 15 юни 2019, 10:11

adasha написа:
15 юни 2019, 09:53
За протокола - две коли съм имал на ГИ и досега съм минал над 70к км на газ и не ми е светело нищо на таблото. Освен това ми се струва че извънградското ти е основно по магистралата при скорости над 130-140, за да е 10 л на сто.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
Когато кара жената разхода спада с около литър и нещо. Ама тя я жали там 90
Кара горе долу, на борд средна скорост излиза към 60 70, което е много по различно от мойте 85 90 😁. Даже бях писал тема за това колко гори, ама хората казаха така е, колата тежи голяма е, няма как. Ако те интересува конкретен анализ на разхода ми за 6 месеца с тази кола, отвори темата за разход на с5, там съм ги написал всички подробности.
------------------------------------
Good men mean well, we just don't always end up doing well

Потребителски аватар

vkk
 
 
Мнения: 136
Регистриран: 22 ное 2018, 08:34
Кара: C4 1.6i 109hp petrol

Re: Газ VS. Дизел (Голяма кола, Газ VS. 6ск. Дизел)

Мнение от vkk » 15 юни 2019, 10:18

Интересна тема е това, и аз съм го играл, според мен няма верен отговор.
Много зависи каква ще е колата, на каква възраст, каква ще е експлоатацията и какъв ти е годишния пробег.
Горе сметката сигурно е вярна, но сложи и третата опция.
Ако на газ ти гори 11,3 средно, то на бензин ще е 9.
За посоченият период и пробег, ще изгориш 6300 литра.
Аз зареждам на 2.07 от магарешки, круиз или лайт - т.е. 13000лв. Пълня догоре веднъж в месеца и карам 700-1000км.
Като махнем от твоята сметка 2-те хиляди, става 11000лв.
Т.е. струва ли си всички тези бомби, липса на стрелка, втора горивна система, без багажник и пробег на 300км?

Относно дизела и бензина - има и друга гледна точка.
Надеждност.
При бензина за да върви имаш помпа и запалване /бобина/. Двете общо струват 200лв и след половин час ремонт си на пътя.
При дизела имаш помпа, дюзи, турбо. Сигурен съм знаеш, че няма как просто да свалиш едното и да сложиш другото.
Като добавим и цената им, се започват едни рециклирания, които те оставят без кола за месец.
Ако я караш в града, не е кой знае какво. Ще ходиш с рейса.
Но ако обикаляш из БГ и Европа постоянно и се сбъгне там, какво ще правиш?
Добавяме и екстрите като зимно палене и нон-стоп добавки и бардали ...
Ако става дума за нови коли от магазина с евро 6, дилемата според мен ще е доста сериозна.
Въпросните агрегати са със заложен сериозен пробег и най-вероятно ще са проблем на следващия собственик,
но в случая ... следващия собственик ще бъдеш ти ...
Обмисли добре нещата.

Потребителски аватар

Автор на темата
DenaByte
Нов потребител
Мнения: 14
Регистриран: 23 сеп 2018, 20:21
Пол: мъж
Кара: Citroen ZX '95 1.8i 115 BHP >> Peugeot 406 2.1 TD 115 BHP >> C5 1.8i 115 BHP

Re: Газ VS. Дизел (Голяма кола, Газ VS. 6ск. Дизел)

Мнение от DenaByte » 15 юни 2019, 13:23

vkk

Не съм съгласен, колкото ми гори на бензин толкова и на газ. Преди да сложа газовата съм го засичал, даже ми се струва че на бензин маааалко повече, но не съм си го доказал (Един оът беше 16 градското, мале мале как трябва да съм я карал че да дигне 16 :D). Пък и за чист бензин не говоря, то е ясно че е скъпо. Аз със газова едвам смогвам да карам по-евтино от дизелчетата.

Но това което каза е правилно, и ще кажа само две неща по тази тема :

- Демферен маховик
- Дюзи

:)

Затова се чудя... едното си има плюсове и минуси, и накрая на газ май пак излиза по окей... докато не се кача на една двойка хди на една бензинова двулитровка и да ги разкарам насам натам, няма да се земе решение :D
------------------------------------
Good men mean well, we just don't always end up doing well


pvalchev
 
 
Мнения: 117
Регистриран: 03 дек 2004, 16:47
Кара: C4P

Re: Газ VS. Дизел (Голяма кола, Газ VS. 6ск. Дизел)

Мнение от pvalchev » 15 юни 2019, 13:32

Супер анализ, но искам само да уточня: това е вярно за двигатели поколение 2000 г, частично вярно за 2010 и не вярно за 2019.
Къде е разликата:
DenaByte написа:
15 юни 2019, 00:35
Здравейте колеги !

Ще започна като представя плюсовете на газ/бензин:

- Винаги по-нисък разход от Дизел, при средностатистическите мотори и коли
- Екологично доста по-чист (повечето хора не карат газ заради това, но мен ме бърка и има тежест)
- По-тих мотор
- По-ветина поддръжка в сравнение с дизел
- Карането на бензин е малко по-трудно и съответно по-забавно и предизвикателно. (много лесно се гаси колата, това е по-скоро лично предпочитание и доста непопулярно мнение)
Използването на газ не го прави по-екологичен, от този на бензиновия еквивалент, най-вече заради метановите емисии, другите неща са о
бщо взето еднакви.
По-тих мотор, това е вярно за генерация 2000, частично за 2010 и почти невярно за 2019 - съвременните бензинови двигатели са с директно впръскване, различен горивен процес заради ЕГР и по-шум почти не се различават от един съвременен дизелов двигател.
Карането на бензин вече, не е по-трудно, факт -> повечето коли се доставят сега с автоматични кутии, в сравнение с 2000 или 2010. Освен това, на малкото коли с ръчни които съм карал, при отпускането на съединителя се подава автоматично газ до около 1300 оборота, за по-добро тръгване.
DenaByte написа:
15 юни 2019, 00:35
И съответно плюсовете на дизеловите мотори:

- По-добро ускорение заради фабричната турбина в повечето дизелови мотори
- Има доста мотори със 6 скорости
- По-лесно шофиране (трудно се гаси кола на дизел)
- Няма нужда от предварителна инвестиция
- Целия багажник е на разположение, както и резервната гума
- Много голямо разнообразие, френски дизел има в пъти повече от френски бензин на пазара (немските са същите)
- Стрелката на горивото е много по-точна от 4 светещи лапи на АГУ-то

До тук добре, но сега искам да погледнем и минусите на двете алтернативи:
Всичко вярно за година 2000. Днес почти 90 % от бензиновите са с турбо и дори и бензин масово са с 6 предавки. Автоматиците на бензин са между 6 - 9 предавки. Дизелите също, с малки изключения до 11. Ако е автоматик, почти няма разлика в шофирането, ръчно го обясних как е решено.

DenaByte написа:
15 юни 2019, 00:35
Газ:

- Изисква предварителна инвестиция в рамките на 800 до над 1500 лева в зависимост от мотора и предпочитана система
- Капризна и чуствителна в много случай; нуждае се от майстор който си знае нещата за да се инсталира и да работи правилно
- Усезаемо сваля мощността на автомобила
- Заема място или в багажника или на резервната гума
- На практика това си е бомба в колата
- Няма голям смисъл ако колата не се кара много, не харчи много, или се кара основно на къси разтояния в градски условия

Дизел

- Шумен мотор
- По-скъп за поддъжка (в повечето случаи)
- По-скъпо гориво
- Ебало си пушеците, ебало си екологията

Интересно, но не се сетих за още недостатъци на дизела, малко даже се разочеровах от това...
Ако двигателят е директно впръскване, газова уредба струва около 3000 Евра, и то такава, която използва стандартните бензинови дюзи, и бензинов "rail". Ако не е с директно впръскване, тогава може и значително по-евтина система.
На двигател с дирекнто впръскване на газ, не се променя мощността, но намалява обема на багажника.

За дизела положение 2019 - много тих мотор, на празен ход дори по-тихи от бензинови.
Поддръжката дизел и бензин е почти изравнена.
За Европа - дизелът е по-евтин от бензина.
Няма пушеци и са почти толкова чисти колкото бензин, дори има и такива дизели с NOx под - 10 мг/км, и то то Ситроен, МБ и т.н.

Потребителски аватар

mstef
Редовен
Мнения: 78
Регистриран: 31 мар 2019, 18:06
Пол: мъж
Кара: С5-I Break, 2.2 HDI/ZF4HP20
Местоположение: Варна

Re: Газ VS. Дизел (Голяма кола, Газ VS. 6ск. Дизел)

Мнение от mstef » 15 юни 2019, 20:39

DenaByte написа:
15 юни 2019, 13:23
...
Добре, че не си загубих времето да ти чета ферманите- няколко реда ми стигнаха да позная, че или си поредният стотинкаджия дето иска да шиба дявола у въздуха, или си твърде съдран и не може да си позволиш дори и 20лв. повече да даваш на месец за гориво обаче настояваш да караш по-голяма кола която не му е по джоба. Дано не си комбинация от двете, че и с такива нещастници е пълно...

Накратко- вариантът да ти е по-евтино и сравнително безпроблемно на газ е да караш стар бензинов мотор (като сегашния ти) и да сложиш по-скъпичка (нейде около 1200-1300лв. отиват) газова уредба, а не боклук за 800лв... Ако държиш да караш С5 просто спираш до 2007г. и това е- къде изобщо ще откриеш С5 бензин в прилично състояние и с повечко екстри е лично твой проблем, такова животно и в Европа е трудно откриваемо.

ПС: Аз слизам от кола на газ дето ми гълташе средно 8/100 газ (и правех по 18-20 000км./година) и се качих на параход който за 2 месеца и 5000+км. според борда ми гълта 7,8/100- повече няма да си причиня мъката да карам 2 неща:
- кола с ръчни скорости
- кола на газ

Жокер- новите бензини също са с демпферен маховик, и то от доста години и не издържат повече от при дизела- познай дали са и по-евтини...

Отговори Предишна темаСледваща тема

Върни се в “Разход на гориво”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 0 госта