ВАЖНО!
Във връзка с прилагането на Регламент /ЕС/ 2016/679, СНЦ „Клуб Ситроен - България“ ще предприеме промяна в политиката за обработване на личните данни. Ще бъдете информирани какви данни се събират и с каква цел, след което ще е необходимо Вашето съгласие. В случай, че не желаете да предоставите лични данни, профилът Ви във форума ще бъде деактивиран

Роботизирана скоростна кутия принцип и скрити възможности

Всичко относно автомобилите

Модератор: Dass

Потребителски аватар

Автор на темата
niki721220
 
 
Мнения: 1378
Регистриран: 30 яну 2008, 12:41
Кара: ше Ксара Пикасо , С4 Гранд Пикасо сега ВХ 15ТГЕ 92г. Лада Нива 08г.
Местоположение: Бургас

Член на Клуб Ситроен-България

Роботизирана скоростна кутия принцип и скрити възможности

Мнение от niki721220 » 16 мар 2010, 19:24

Пускам темата защото доста хора бъркат- ръчната електроннорегулируема шест степенна самообучаваща се секвенциална скоросттна кутия /горе долу май това е пълното и име / на група PSA , с автоматична скоростна кутия.
Искам за удобство на колегите да споделя всичките си скромни знания придобити от практиката ми и прочетеното .
Разликата между двете е огромна - роботизираната си има съединител и си е обикновенна скоростна кутия , която има хидравличен блок, които превключва скоростите и натиска съединителя вместо водача , като се управлява от електронна система - компютърен модул .
Автоматичната няма съединител и работи на други принцип свързан с голямо количество масло в нея .
Ето най кратката и добре подредена статия относно принципа на деиствие на кутията но за съжаление на руски http://www.308.ru/gearboxegs6.php които иска да се запознае подробно . В статията има и сравнение на тази кутия с подобни на други марки .

Едва ли собствениците на автомобили с такава ск. кутия знаят някой хитрини при използването им .
1. Например при превключване с лостчетата под волана на какъвто и да е модел , когато е на автоматичен режим скоростната кутия превключва все едно , че е активиран спортен режим- демек скъсява целия процес по превключване на друга предевка , като намаля времето от 1.30 сек. на 0.65сек./приблизително/.След няколко секунди ако не се подаде друга команда с лостчетата си минава отново на комфортна функция или по дълго и плаво превключване на предавките .
2. С4 Пикасо и Гранд пикасо например нямат копче за режим спорт , който се активира когато се постави лоста в режим - М /ръчно превклюмване на скоростите / или щом си на М караш на режим спорт искаш или не. Това е заложено в софтеура на управляващия компютърен модул .
3.С тази кутия може да се тръгне и на втора направо от място :amii: /колкото и да звучи абсурдно днес го пробвах / предвидено е за екстрени ситуации . 1. Включваш на ръчен режим положение М, 2. Натискаш педала съединител /спирачка 3.Натискаш лоста за превключване на по горна предавка еднократно и чудо включва се втора 4. натискаш леко газта и колата си тръгва .
4.Доста важен е и самия процес на самообучение и адаптация на самата кутия , към шофьора , при управление на автоматичен режим . По стандарт и заводски настроики кутията превключва скоростите в автоматичен режим при по високи обороти около 2800 примерно и нагоре , което мен въобще не ме устройва . За това обучението за включване на по ниски обороти става , като:
докато управляваш на автоматичен режим с лостчетата под волана превключваш ръчно скоростите на определени обороти - аз примерно карах така, като на 2000 оборта ги превключвах около половин час градско и от тогава на 2000 оборота ми скача на горна предавка / трябва обаче да не се натиска много силно педала/.
Когато колата /двигателя / не е загрял достатъчно превключва особенно от първа на втора на малко по високи обороти от възприетите при обучението .
Това е което знам за сега - със сигурност ще е полезно за колегите . Темата остава отворена всеки , който знае нещо и може да е полезно нека пише .
Само не знам дали е за този форум :oops: .
:ilovecitroen: :ilovecitroen: :ilovecitroen:



Сега
Истинската кола - Citroen BX 15TGE 1992 1.6 XU51C-B1F, 132NM при 2800 tr/min. , 80к.с. карбуратор Вебер 36TLP19/100- не е помирисвал газ
Лада 4Х4 /НИВА/, 2008г., бяла - 1.7i, 82кс., 128NM при 4000 tr/min. ,бензин/газ - Томасето Аласка и Тамона-Прогас.
Бивши
Citroen C1, 2006г., 1.0 VVTI - 1 KR-FE.
C4 Grand Picasso -2007, 1.6HDI, ESG кутия, Ексклузив - роботизирано многокомпютъризиран широкообхватен недоразумител.
Xsara Picasso -2002 , 2.0HDI 90к.с.

Потребителски аватар

shamanec
 
 
Мнения: 1378
Регистриран: 01 май 2009, 22:37
Пол: мъж
Кара: Volvo S40, 2.0D, 163hp
Местоположение: София

Re: Роботизирана скоростна кутия принцип и скрити възможнос

Мнение от shamanec » 18 мар 2010, 00:44

Забрави да добавиш, че тази скоростна кутия за разлика от автоматика се отличава с висока икономичност, понякога по-икономична даже от нормалната ръчна. Бързата смяна натоварва повече съединителя, но пък пести гориво и повишава значително комфорта.

В тежкотоварния превоз (така наречените ТИР-ове) тази скоростна кутия е най-масово използваната, тъй като шофьора не се разсейва и пести гориво. Най-добри в това са Волво с кутията си I-Shift.


C2bubata
 
 
Мнения: 586
Регистриран: 28 авг 2008, 12:13
Кара: C2/1,4hdi TLC120 Chrysler Convertible и други

Re: Роботизирана скоростна кутия принцип и скрити възможнос

Мнение от C2bubata » 18 мар 2010, 10:15

Аз да добавя ли думата: МЕЧТА

Потребителски аватар

Georgi Nedelchev
 
 
Мнения: 2028
Регистриран: 22 яну 2008, 13:33
Кара: ZX
Местоположение: Русе

Re: Роботизирана скоростна кутия принцип и скрити възможнос

Мнение от Georgi Nedelchev » 18 мар 2010, 10:18

Кутията е много добра! Но има какво още да се желае от нея - реакция и плавност при смяна на предавка. Същият тип кутии, само че с двоен съединител вече наистина са перфектни :mrgreen:

Потребителски аватар

Автор на темата
niki721220
 
 
Мнения: 1378
Регистриран: 30 яну 2008, 12:41
Кара: ше Ксара Пикасо , С4 Гранд Пикасо сега ВХ 15ТГЕ 92г. Лада Нива 08г.
Местоположение: Бургас

Член на Клуб Ситроен-България

Re: Роботизирана скоростна кутия принцип и скрити възможнос

Мнение от niki721220 » 18 мар 2010, 10:31

Така е найстина е най икономичния вариант откъм разход на гориво. Не съм съгласен за по голямото натоварване дори мисля че го намалява , тъй като преди да зацепи съединителя електрониката изравнява оборотите на двигателя и тези на скростната кутия с алгоритъм съедиител + маховик = еднакви скорости = натоварване минимално .
Но найстина в руските форуми има много отзиви за смяна на съединителя в периода 30000-60000 км. но на бензиновите модели . Моето лично мнение , като им чета оплакванията специално на руснаците е , че нещо софтуера не им е ъпдеитван редовно при обслужването .Защото имаше някаква задължителна смяна на софтуера по едно време точно паради неточната работа на компютъра /на кутията / в процеса на зацепване на съединителя и неговото по продължително приплъзване , съпроводен от неприятно лашкане на колата и бързото му износване . Мисля се сменяше и софтуера на двигателя -1.6 ХДИ по този повод. Моята за сега е на 38000км и всичко е нормално дори съм много доволен от скороста на превключване , особенно на спорт/ръчен режим . . :drive:
:ilovecitroen: :ilovecitroen: :ilovecitroen:



Сега
Истинската кола - Citroen BX 15TGE 1992 1.6 XU51C-B1F, 132NM при 2800 tr/min. , 80к.с. карбуратор Вебер 36TLP19/100- не е помирисвал газ
Лада 4Х4 /НИВА/, 2008г., бяла - 1.7i, 82кс., 128NM при 4000 tr/min. ,бензин/газ - Томасето Аласка и Тамона-Прогас.
Бивши
Citroen C1, 2006г., 1.0 VVTI - 1 KR-FE.
C4 Grand Picasso -2007, 1.6HDI, ESG кутия, Ексклузив - роботизирано многокомпютъризиран широкообхватен недоразумител.
Xsara Picasso -2002 , 2.0HDI 90к.с.


gto
 
 
Мнения: 524
Регистриран: 21 яну 2008, 00:51
Кара: Xantia II 2.0 16V XA, СкСК
Местоположение: София

Re: Роботизирана скоростна кутия принцип и скрити възможнос

Мнение от gto » 18 мар 2010, 11:10

Покарах едно Мицубиши с такава кутия и честно казано останах доста разочарован от логиката, по която сменя предавките. Вероятно наистина трябва да се адаптира, а аз го покарах няколко часа. Отделно съединителят НЕ Е гаранционен.
Сега покарвам едно CVT+M и там е съвсем друга работа. За мен това е бъдещето.

Потребителски аватар

VK
 
 
Мнения: 903
Регистриран: 09 яну 2006, 20:08
Кара: Citroen ZX 1.9 d

Re: Роботизирана скоростна кутия принцип и скрити възможности

Мнение от VK » 30 окт 2018, 17:48

повдигам тази тема от 2010 г., която мисля че сега е още по-важна и с времето има все повече коли с такава скоростна кутия. Та нека колеги с такава кутия да споделят отзиви. И аз сега гледам една кола от 2012 г , с такава кутия /BMP6/, та се чудя.


bigdodo
 
 
Мнения: 392
Регистриран: 30 яну 2006, 21:45
Кара: ше ЗАЗ 966/ЛАДА 2105/Xantia 1,8i,16v,SX,реколта 99,сега кара Citroen C4 Grand Picasso 2.0 HDI Exclusive,BVP 2009год.
Местоположение: София
Контакти:

Re: Роботизирана скоростна кутия принцип и скрити възможности

Мнение от bigdodo » 08 ное 2018, 22:07

Да не дърпам дявола за опашката,но моята е на 180 000 км и не е сменяна.Работи си така,както си работи от първия ден/колата беше на 28 000км като я взех/.Не съм правил ъпдейт.Има неща които ме дразнят,но щом работи-не пипам.Това ми е принцип.По скоро разминаване между поведението на кутията и стила на каране е проблема.Между другото не съм чел тема за смяна на кутията,за проблеми при смяната и за цени/което не значи че няма във форума/.
Когато караш Citroen,сякаш летиш на Concorde!


spasspace
Четящ
Мнения: 2
Регистриран: 20 мар 2017, 21:54
Пол: мъж
Кара: Citroen C3 1.1
Местоположение: София

Re: Роботизирана скоростна кутия принцип и скрити възможности

Мнение от spasspace » 16 апр 2019, 17:31

Да продължим темата мисля, че ще бъде интересно. Понеже се подвизавам във Франция от време на време, имам възможност да споделя и аз впетатления относно тези кутии. За последно карах Citroen C4 115 e-HDI. Този вариант се произвежда от 2013 до 2015г., преди да излезе Bluehdi. Двигателят е 84kw и се познава по капака - на 82kw е пластмасов и има надпис е-hdi, докато по-новият няма надпис и е от някакъв материал различен от пластмаса. По-интересно е роботизираната скоростна кутия тук. Води се ETG 6, която е подобрдн вариант на BMP 6. Карал съм и двете, така че мога да кажа, че по-новата определено се усеща по-адекватна и има добавена функция "пълзене", т.е. когато се включи на позиция А, при пускане на спирачката колата леко тръгва напред, като на хидротрансформаторен автоматик, което ог своя страна е определено по-приятно. Като сложиш на R, съответно тръгва назад. Надяван се да съм бил полезен.......

Потребителски аватар

VK
 
 
Мнения: 903
Регистриран: 09 яну 2006, 20:08
Кара: Citroen ZX 1.9 d

Re: Роботизирана скоростна кутия принцип и скрити възможности

Мнение от VK » 23 апр 2019, 23:07

Полезен си, кажи обаче, тези роботизирани кутии, дали в последните години (1-2-3 години) вече не се подменят с наистина автоматични кутии в колите на PSA групата?

Потребителски аватар

Anojarov
АМ - Габрово
Мнения: 2097
Регистриран: 04 апр 2007, 09:22
Пол: мъж
Кара: Brlingo K9 Feel Blue Hdi 100,C3 Aircross BlueHDi 100 BVM Shine

Re: Роботизирана скоростна кутия принцип и скрити възможности

Мнение от Anojarov » 24 апр 2019, 07:21

От 2017 се спряха роботизираните и се премина само на автомати 6 и 8 степенни.
“Помни вчера, мисли за утре, но живей днес.”


spasspace
Четящ
Мнения: 2
Регистриран: 20 мар 2017, 21:54
Пол: мъж
Кара: Citroen C3 1.1
Местоположение: София

Re: Роботизирана скоростна кутия принцип и скрити възможности

Мнение от spasspace » 28 апр 2019, 21:46

Колегата е прав. През последните години тази кутия е заменена от японска Aisin, която французите наричат EAT 6. Говоря специално за C4. На премиумите мисля, че е с осем предавки. Не съм карал автомобил с такава кутия и съответно нямам преки впечатления.

Потребителски аватар

Citroenchev
 
 
Мнения: 3216
Регистриран: 22 дек 2004, 15:24
Пол: мъж
Кара: Всичко, което доставя удоволствие
Местоположение: Горна Оряховица/София/Севлиево/Москва

Член на Клуб Ситроен-България

Re: Роботизирана скоростна кутия принцип и скрити възможности

Мнение от Citroenchev » 10 юли 2019, 07:19

Аз карах С5 aircross с 8 степенния автомат. Нямам идея дали е стандартен автоматик (с хидротрансформатор) или е с съединител в маслена баня (чух таава информация), но работи много адекватно ... стартира много плавно, но като че ли без характерното "приплъзване" на автоматиците с хидротрансформатор. При по-висока скорост смените са много точни и бързи и отново липсва това изразено "гумено" усещане на 6 степенния Aisin. Много ми допадна!

Сравнявам с Aisin-на на моята С5 (6 степени) и с DSG кутията на Пасата ми (7 степени). Първата, както споменах, се усеща твърде "гумена", а втората потегля твърде нервно и с тласъци (колата е на 24 000 км и е купувана нова).
бивши Citroen-и и други:
C15D 1987
BX 17RD 1988
BX TurboD Pallas 1993
Xantia 2.1 TD SX Plus 1998
Xantia V6 24 Valve EXCLUSIVE automatic Hidro-Active 1999
VW Jetta Trendline 1.4TSI DSG 2012

Автомобил проект Citroen Xantia Activa V6 1999

сега Citroen C5 X7 V6 24 Valve petrol Exclusive 2009 и VW Passat B8 1.8TSI DSG Highline 2016

От време на време Xantia 1.9TurboD Estate 1995


pvalchev
 
 
Мнения: 118
Регистриран: 03 дек 2004, 16:47
Кара: C4P

Re: Роботизирана скоростна кутия принцип и скрити възможности

Мнение от pvalchev » 10 юли 2019, 12:40

PSA използват класически автоматик с 6 или 8 скорости. Гуменото поведение е повече от калибриранео на кутията, а не толкова от кутията. 8 скоростната кутия е същата по конструкция като 6 степенната, но има две предавки повече. PSA и Aisin имат сключено споразумение за производството на тези две кутии от PSA във Франция. Твърде е вероятно доставките от тази година да са вече френско производство.

Потребителски аватар

Anojarov
АМ - Габрово
Мнения: 2097
Регистриран: 04 апр 2007, 09:22
Пол: мъж
Кара: Brlingo K9 Feel Blue Hdi 100,C3 Aircross BlueHDi 100 BVM Shine

Re: Роботизирана скоростна кутия принцип и скрити възможности

Мнение от Anojarov » 11 юли 2019, 07:36

Двете кутии са коренно различни.
“Помни вчера, мисли за утре, но живей днес.”


pvalchev
 
 
Мнения: 118
Регистриран: 03 дек 2004, 16:47
Кара: C4P

Re: Роботизирана скоростна кутия принцип и скрити възможности

Мнение от pvalchev » 11 юли 2019, 13:38

Преди години (най малко 5-6) бях чел за новата 8 степенна кутия на Айсин и това ми беше останало, че на базата на 6 степенната кутия е разработена нова 8 степенната. Доколкото си спомням, габаритите на новата са малко по-големи, но като цяло доближаващи се до 6 степенната кутия. По спомен имаше много еднакви възли.


miro
Новак
Мнения: 2
Регистриран: 09 фев 2012, 14:43
Кара: C3
Местоположение: София

Re: Роботизирана скоростна кутия принцип и скрити възможности

Мнение от miro » 31 окт 2019, 19:22

Citroenchev написа:
10 юли 2019, 07:19
Аз карах С5 aircross с 8 степенния автомат. Нямам идея дали е стандартен автоматик (с хидротрансформатор) или е с съединител в маслена баня (чух таава информация), но работи много адекватно ... стартира много плавно, но като че ли без характерното "приплъзване" на автоматиците с хидротрансформатор. При по-висока скорост смените са много точни и бързи и отново липсва това изразено "гумено" усещане на 6 степенния Aisin. Много ми допадна!

Сравнявам с Aisin-на на моята С5 (6 степени) и с DSG кутията на Пасата ми (7 степени). Първата, както споменах, се усеща твърде "гумена", а втората потегля твърде нервно и с тласъци (колата е на 24 000 км и е купувана нова).
Наскоро ходих до Ситроен и до колкото ми обясниха C5 Aircross е с автоматична, а C4 Spacetourer е с роботизираната (автопилотирана). Човекът от сервиза, който ми показ C4-ката много похвали последната, но нали съм технически неграмотен :) не разбрах какво ми обяснява :)

Потребителски аватар

Anojarov
АМ - Габрово
Мнения: 2097
Регистриран: 04 апр 2007, 09:22
Пол: мъж
Кара: Brlingo K9 Feel Blue Hdi 100,C3 Aircross BlueHDi 100 BVM Shine

Re: Роботизирана скоростна кутия принцип и скрити възможности

Мнение от Anojarov » 01 ное 2019, 13:18

Няма вече пилотирани кутии, само 6 и 8 степенни автоматици.
“Помни вчера, мисли за утре, но живей днес.”

Потребителски аватар

VK
 
 
Мнения: 903
Регистриран: 09 яну 2006, 20:08
Кара: Citroen ZX 1.9 d

Re: Роботизирана скоростна кутия принцип и скрити възможности

Мнение от VK » 10 ное 2019, 19:28

Един коментар намерих, явно от човек, който е голям познавач на кутиите (както казава участва в проектирането им). Директно го копирам на английски, всеки да си го превежда.

Now the EAT6 gearbox. This is great. It's made by the Japanese firm AISIN, arguably the best torque converter automatic gearbox manufacturers in the world. It's almost as smooth as a DSG, but not quite as smooth going from 1st to 2nd gear when cold, or even when hot actually unless you move off quickly, then it's very smooth. Slower move offs produce just a slight jolt when changing up from 1st to second gear, not enough to annoy but you know it's there. All the other gear changes are very smooth and on par with the DSG. It's also on par with the VAG Tiptronic torque converter box fitted to the Fabia's between 2007 and 2010 with the 1600cc petrol engines. I had one of those to and It was very good. The EAT6 is especially good in traffic. There are no clutches to wear out so you can just leave it in 'D' and forget about it. When you are in a hurry you can just plant your foot on the loud pedal and it takes off like a scalded cat, and remarkably, the harder you drive it the smoother it is. Not sensitive like some of the DSG boxes can be when moving off. The EAT6 box has a good reputation for reliability and toughness. It's used widely in the Peugeot and Citroen ranges and is certified up to 160hp. It's a tough box.
Don't know if any of that helps you but go for a long drive in one and see what you think. And by the way, many manufacturers are going back to torque converter boxes to avoid the DSG issues. Any that haven't been in the process of planning the changeover. I know as I've been involved recently in some design work for a major manufacturer concerning this very thing. It's up to you of course but CVT boxes all give early issues and suffer shorter lives than DSG or Torque converter boxes. Look at Honda, and Toyota, Nissan CVT. Not good with early failures very often. That's why you'll see some changes soon
About CVT - Of course they are hear to stay. But that doesn't mean everyone will be using them. The majority of folks who keep them long term with big mileages often regret keeping them due to the expense of fixing them. They have far more issues than DSG. I stripped a Toyota Prius unit 3 months ago. It had just 50k on the it. Totally worn out! Then there is the Honda Jazz CVT which is worn out anywhere between 60-80k miles. That's why most manufacturers are planning to change to torque converter. I know, I'm involved in the designing of them for quite a few manufacturers. I spec the gearboxes.

Отговори Предишна темаСледваща тема

Върни се в “Главен форум”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: stamenov1 и 0 госта