ВАЖНО!
Във връзка с прилагането на Регламент /ЕС/ 2016/679, СНЦ „Клуб Ситроен - България“ ще предприеме промяна в политиката за обработване на личните данни. Ще бъдете информирани какви данни се събират и с каква цел, след което ще е необходимо Вашето съгласие. В случай, че не желаете да предоставите лични данни, профилът Ви във форума ще бъде деактивиран

Двигател 1,9 159А.

Производство: (1982-1994)

Модератор: DrumVlado


Автор на темата
bx 16 tri
 
 
Мнения: 703
Регистриран на: 16 Авг 2008, 07:32
Пол: мъж
Кара: BX16TRI Benzin ХU5J
Местоположение: Търговище

Двигател 1,9 159А.

Мнение от bx 16 tri » 21 Окт 2015, 21:44

Края на месец септември реших че е крайно време да се захвана с един проект. Засърбяха ме ръчичките и извадих сърцето от резервния кораб. Борбата беше половин ден но това е все още самото начало. Преди да извадя двигателя работеше въпреки че не е бил пален 10 години. Но както се казва истината лъсва едва когато отвориш черупката на мидата. Болтовете на главата се развиха, без един който се скъса, гарнитурата на главата приличаше на паяжина но в цилиндрите вода не е влизала. Ризите имаха износване 0,4, разпределителния вал една износена гърбица отваряща изпускателния клапан но двигателя работеше и палеше добре. Коляновият вал имаше стопен трети основен лагер след замерване се оказа че няма нужда от шлаиф. Буталата нямат нужда от смяна. Лагери колянов вал биелни, ризи сегменти гарнитура глава семеринги по важните за сега неща. Маслената помпа все още се чудя от предния 1,6 която е почти нова или да оставя същата износването вътрешно не виждам видимо но по верижните зъбчатки на коляновия вал и помпата има макар и леко забележими.


Deleted User 1862

Re: Двигател 1,9 159А.

Мнение от Deleted User 1862 » 25 Окт 2015, 00:47

To този май е карбураторен? И е доста слаб, 105 коня, а има потенциал, предвид че степента на сгъстяване е 9,3 ...

С карбовете ли мислиш да го подкараш? Аз бих помислил за ъпгрейд по входящия колектор и подавнето на гориво, също сравни вала от 1,6 мотора, може да се окаже мн добър вариант да го сложиш вместо износения.


lubitel
 
 
Мнения: 1009
Регистриран на: 16 Май 2005, 13:25
Кара: Citroen xantia 1.9 TD
Местоположение: Sofia

Re: Двигател 1,9 159А.

Мнение от lubitel » 25 Окт 2015, 09:23

Разпределителните валове са различни, но може да се монтира такъв от 1,6 на 1,9. Разликата е в профила и ъглите на гърбиците, т.е. фазите на газоразпределението ще са други и вероятно това ще се отрази на динамиката на автомобила....
Всичко мога да ремонтирам, стига някой да ми каже как !
Прави, чупи, не бой се.


Deleted User 1862

Re: Двигател 1,9 159А.

Мнение от Deleted User 1862 » 25 Окт 2015, 10:44

То това е ясно, но може да се окаже, че вала от 1,6 е с по голям лифт и/или отваря по рано и т.н., което ще е доста добре. Другото което аз бих направил е да потърся входящ колектор с дюзи, датчици, компютър и т.н. ... подходящи за употреба. На единствената снимка на главата, макар и под ъгъл снимана, ми се струва че входовете на портовете са същите, като на 1.9 ДКЗ който се монтира в по-късния ВХ, в ЗХ и 205, и 309 сигурно. Намираш такъв колектор, забождаш го, намираш някоя Ксантия 1,8 16В на части, купуваш компа, дюзите и всички датчици, барабар с инсталацията и монтираш, става да сложиш и от 2,0. Вече са бая дърти тия коли и не би трябвало да излезе скъпо закупуването на нужните части. Но така ще получиш доста вървяща кола, със стабилна и що годе съвременна електроника, управление по МАП и т.н.


Автор на темата
bx 16 tri
 
 
Мнения: 703
Регистриран на: 16 Авг 2008, 07:32
Пол: мъж
Кара: BX16TRI Benzin ХU5J
Местоположение: Търговище

Re: Двигател 1,9 159А.

Мнение от bx 16 tri » 25 Окт 2015, 11:21

Имам друга глава от пежо 405 1,9 валовете от 1,6 и 1,9 са взаимозаменяеми може да имат разлики но двигателя ще работи горивната камера е 35 кубика клапаните когато са отворени буталото може да ги удари челото е равно и не е част от горивната камера както на моя 1,6 и с 9,8. Степента на сгъстяване мисля че ще е около 12 което е прекалено за 8 клапанов дългоходов 1,9 по чужди форуми чета може до към 9,6 за такъв двигател над 10 за 16 клапанови.От ситроена обема е 45 някъде клапаните са защитени от удар с буталото, целта е по висок въртящ момент при ниски обороти. Вала от пежото е проверен върти се лесно за сега мисля да ползвам оригиналната глава. Ще сложа колекторите от моята инжекция и инжектори от 1,8 16клапанова ксантиа. Шлайфаната глава е от Пежо двигател казаха че е за 1,9 но може и да не е купена е от автоморга клапаните са по големи от на 159А за 1,6 имам глава са по малки. Цедката колеги монтьори ми казаха че е желателно да се свали защото много здрави валове са си отивали поради запушване. На оригиналния двигател също я бях свалил и не съм имал проблем с износени гърбици, проблем е също и запушване на тромпета или изпечени о пръстенчета тръбичката която смазва гърбиците. За сега така виждам нещата с този двигател, може да стане един 1,9 GTI или 1,9 TRI

Аватар

alex_pro
 
 
Мнения: 631
Регистриран на: 29 Дек 2006, 23:14
Пол: мъж
Кара: ше BX16TRS ИЗГОРЯ !!! сега с BX19TRS D2C на метан , Peugeot 806 1.9TD
Местоположение: София
Обратна връзка:

Член на Клуб Ситроен-България

Re: Двигател 1,9 159А.

Мнение от alex_pro » 27 Окт 2015, 16:54

Колега bx16tri да разбирам ли че ако на моето моторче му сложа колектор от инжекция ще върви по добре и разхода ще падне?


Автор на темата
bx 16 tri
 
 
Мнения: 703
Регистриран на: 16 Авг 2008, 07:32
Пол: мъж
Кара: BX16TRI Benzin ХU5J
Местоположение: Търговище

Re: Двигател 1,9 159А.

Мнение от bx 16 tri » 28 Окт 2015, 23:21

Вчера търсих в чужди форуми тунинг на 1,9 двигател като моя. 150 конски сили 10,5 е степента на сгъстяване клапаните са по големи и се е заиграл с разширяване на всмукателните и изпускателни отвори в главата. Горивната камера е 35сс а буталото 7сс моите са с плоски чела сега паснах клапаните на пижовската глава и ще монтирам нея с гарнитура 1,5мм ще направя няколко оборота дано не стане удар с буталото оригиналната глава е с малките клапани и камера 45сс. Клапаните би трябвало по мои сметки да са затворили преди горна мъртва точка на буталото иначе не ми се мисли ко ши праим жокери приемам всякакви някой ако е правил нещо подобно.


cyklon
 
 
Мнения: 120
Регистриран на: 24 Ное 2005, 15:19
Кара: преди citroen gsa сега BX 14 TGE и ВХ 16 TZI и Alfa Romeo 156
Местоположение: Русе
Обратна връзка:

Re: Двигател 1,9 159А.

Мнение от cyklon » 30 Окт 2015, 11:06

Здравей колега, защо не измериш каква е височината на гърбицата и така ще знаеш колко е хода на клапана. Колкото до това да монтираш инжекция не бих ти го препоръчал, този мотор си работи перфектно с карбуратора. Иначе поздрави за начинанието и аз мисля да правя нещо подобно и ще следя с интерерс темата.


Автор на темата
bx 16 tri
 
 
Мнения: 703
Регистриран на: 16 Авг 2008, 07:32
Пол: мъж
Кара: BX16TRI Benzin ХU5J
Местоположение: Търговище

Re: Двигател 1,9 159А.

Мнение от bx 16 tri » 30 Окт 2015, 17:28

Валовете и от двете глави са еднакви и клапаните се отварят еднакво разликата е само в по големите клапани по малката горивната камера и от там на главата от пежото клапаните излизат с 3 мм надстърчат купих най дебелата гарнитура 1,5. Буталата са други при пежо GTI с тази глава част от горивната камера са пак удрям на камък трябват ми бутала от такъв двигател. Или рискувам висока степен на сгъстяване с оригиналните бутала.
Последно промяна от bx 16 tri на 31 Окт 2015, 18:43, променено общо 1 път.


cyklon
 
 
Мнения: 120
Регистриран на: 24 Ное 2005, 15:19
Кара: преди citroen gsa сега BX 14 TGE и ВХ 16 TZI и Alfa Romeo 156
Местоположение: Русе
Обратна връзка:

Re: Двигател 1,9 159А.

Мнение от cyklon » 31 Окт 2015, 12:28

Ти искаш да си тунинговаш мотора. По-високата степен на сгъстяване не винаги значи по-висока компресия. И не винаги значи по-висока мощност. По важно е каква ти е компресият,а а това е функция от степента на сгъстяването и фазите на газоразпределение. Ако направиш мотора „по-сгъстен“ ще трябва да наливаш 100 октанов бензин, при газта няма да имаш проблем тя си 105-110 октана, дори по-добре ще ти работи двигателя. Има една книга : Силов тунинг на 4-тактови двигататели .
Four-Stroke Performance Tuning in Theory and Practice. A. Graham Bell. Дърпа се свободно.


Автор на темата
bx 16 tri
 
 
Мнения: 703
Регистриран на: 16 Авг 2008, 07:32
Пол: мъж
Кара: BX16TRI Benzin ХU5J
Местоположение: Търговище

Re: Двигател 1,9 159А.

Мнение от bx 16 tri » 31 Окт 2015, 12:49

Аз най елементарно си го обяснявам с една спринцовка, но е ясно че и от вала зависи кога в кой момент ще отвори и затвори клапаните. В моя случай колата ще върви основно на газ бензина само за първоначално. На предния 180Z главата беше шлайфана два пъти от 11,5 компресията стана 12 може и малко горница малко по трудно въртеше стартера но палеше лесно и вървеше можеше да го карам и с пукнатината в блока но кърпежна работа. С този искам да заложа на нещо сигурно с оригиналната глава двигателя е защитен и според мен преизчислен за по дълъг живот. Никога не е отварян маслото не е сменяно на време и имаше много нагар по буталата клапаните блока. Като цяло можеше и много по зле да е положението но аз бях готов за това.


cyklon
 
 
Мнения: 120
Регистриран на: 24 Ное 2005, 15:19
Кара: преди citroen gsa сега BX 14 TGE и ВХ 16 TZI и Alfa Romeo 156
Местоположение: Русе
Обратна връзка:

Re: Двигател 1,9 159А.

Мнение от cyklon » 31 Окт 2015, 14:33

Аз карам 1,9 159А мислех да го отварям но като му замерих компресията на всички цилиндри беше 12-12,5 Атм. Супер си върви машинката. Не е проблем по баир нагоре да караш на 5-та с 1500 об. Като гледам по книгите обема на горивната камера го измерват точно с вода и спринцовка. А имам един въпрос, при горна мъртва точка челото на буталото изравнява ли се с горния край на цилиндъра?


Автор на темата
bx 16 tri
 
 
Мнения: 703
Регистриран на: 16 Авг 2008, 07:32
Пол: мъж
Кара: BX16TRI Benzin ХU5J
Местоположение: Търговище

Re: Двигател 1,9 159А.

Мнение от bx 16 tri » 23 Дек 2015, 21:22

:hihihi: Да изравняват се и това е плашещото. На една от снимките мисля че се вижда. И такива ми ти работи 8 бара измерих и на 4 те цилиндъра, щом с твоя двигател е 12 12,5 значи е като нов евентуално ако продуха гарнитура ще го отваряш иначе не виждам какво ще му стане. Проблем се оказа намирането на основните лагери за коляновия вал имах работа в София и проверих в АМК нямат никакви. Бях поръчал на глико но имаха разлика в ключовете на черупките бяха 5 гладки на 5 с канали а при мен са 3 гладки и 7 с канал. Сега дойде комплект 6 на 4 и се чудя дали французите не са объркали нещо. Ако някой мисли да си прави моторчето да знае че нищо не се знае. Голям пъзел падна тази вечер. Добре че основните лагери стават и за 1,6 двигателя на предния ги бях сменял 40 000 са врътнали и от тях ще е едната черупка. На снимката са оригиналните лагери трети основен е нямал добро мазане не знам защо не е с канал както другите четири причината не е запушване на маслена магистрала.

..::[ Редакция (19 Ное 2015, 19:19)

Вчера отхвърлих малко работа. Днес пристигна шлайфаната глава. Монтирах новите основни лагери, сегментите и буталата събрани и готови за следващата фаза. Повечето части се виждат. Разглобих стартера втулките и четките са за смяна, почистих и маховика. Пристигна и новият съединител


..::[ Редакция (05 Дек 2015, 20:52)

Времето днес беше подходящо за малко човъркане. Маховик от 1,6 180Z и 1,9 159А съединителят е един и същ за тези двигатели. Монтирах новите ризи с бутала и биелни лагери. Затегнах както го дават по схемата с динамометричен ключ и ъгломер.

..::[ Редакция (17 Дек 2015, 19:17)

Регулиране на клапаните, за пуловете използвам лентов шлайф.

..::[ Редакция (20 Дек 2015, 19:48)

Масло с филтрите и боядисан изпускателен колектор с термоустойчив спрей. Почистване на маслената помпа и монтиране.

..::[ Редакция (21 Дек 2015, 23:05)

Монтиране и затягане на цилиндровата глава, с херметик намазах блока. Времето ще покаже дали съм постъпил правилно или не.

..::[ Редакция (23 Дек 2015, 22:21)

Центриране на съединителя, с вал от скоростна кутия на ситроен :)

Аватар

alex_pro
 
 
Мнения: 631
Регистриран на: 29 Дек 2006, 23:14
Пол: мъж
Кара: ше BX16TRS ИЗГОРЯ !!! сега с BX19TRS D2C на метан , Peugeot 806 1.9TD
Местоположение: София
Обратна връзка:

Член на Клуб Ситроен-България

Re: Двигател 1,9 159А.

Мнение от alex_pro » 26 Дек 2015, 14:38

Браво колега, мераклийска работа! като гледам направо ми се ще и моя да го разглобя :) И аз съм с съединител ЛЮК, май ще окажат здрави!

Аватар

niki721220
 
 
Мнения: 1377
Регистриран на: 30 Яну 2008, 12:41
Кара: ше Ксара Пикасо , С4 Гранд Пикасо сега ВХ 15ТГЕ 92г. Лада Нива 08г.
Местоположение: Бургас

Член на Клуб Ситроен-България

Re: Двигател 1,9 159А.

Мнение от niki721220 » 26 Дек 2015, 17:40

Малко в страни ама да попитам - има ли лагер в които да влиза края на първичния вал в маховика или някъде там. :hmm:
:ilovecitroen: :ilovecitroen: :ilovecitroen:



Сега
Истинската кола - Citroen BX 15TGE 1992 1.6 XU51C-B1F, 132NM при 2800 tr/min. , 80к.с. карбуратор Вебер 36TLP19/100- не е помирисвал газ
Лада 4Х4 /НИВА/, 2008г., бяла - 1.7i, 82кс., 128NM при 4000 tr/min. ,бензин/газ - Томасето Аласка и Тамона-Прогас.
Бивши
Citroen C1, 2006г., 1.0 VVTI - 1 KR-FE.
C4 Grand Picasso -2007, 1.6HDI, ESG кутия, Ексклузив - роботизирано многокомпютъризиран широкообхватен недоразумител.
Xsara Picasso -2002 , 2.0HDI 90к.с.


Автор на темата
bx 16 tri
 
 
Мнения: 703
Регистриран на: 16 Авг 2008, 07:32
Пол: мъж
Кара: BX16TRI Benzin ХU5J
Местоположение: Търговище

Re: Двигател 1,9 159А.

Мнение от bx 16 tri » 27 Дек 2015, 17:56

В маховика няма лагер, но скоростната кутия влезе без никакви проблеми, центроването е станало както трябва съединителят е много приятен и лек на педала. По коледа стават чудеса :) утре трябва да и чуя гласа.

..::[ Редакция (27 Дек 2015, 18:52)

Днес около 12ч чух гласа на двигателя. Преди да запаля завъртях на стартер да проверя тръбичката на разпределителния вал дали маже всички гърбици. Изминах около 70км от 2000 до 3000 оборота на двигателя не повече смятам около 1000 2000км да е така. Маслото ще го сменя след 1000км след това на 5000км. Работи много равномерно от ауспуха имам чувството че не усещам никакъв неприятен мирис дори и на бензин за сега с инжекторите за 1,6. Като вървене с дизеловата скоростна кутия се държи много добре в сравнение с предния слаботоков двигател. За сега не смея да го настъпвам нека мине малко време да се сработят новите части, съединителя е много приятен и лесно сменя скоростите.

Аватар

liuben
 
 
Мнения: 1687
Регистриран на: 23 Фев 2005, 18:46
Пол: мъж
Кара: 2xCitroen C5 X7 2,0Hdi Aisin
Местоположение: София

Re: Двигател 1,9 159А.

Мнение от liuben » 27 Дек 2015, 18:10

Браво. Евала колега.

Sent from my A1-811 using Tapatalk


Автор на темата
bx 16 tri
 
 
Мнения: 703
Регистриран на: 16 Авг 2008, 07:32
Пол: мъж
Кара: BX16TRI Benzin ХU5J
Местоположение: Търговище

Re: Двигател 1,9 159А.

Мнение от bx 16 tri » 29 Дек 2015, 18:45

Инжектори от ксантиа 1,8 16 клапана с тях мотора се усеща по пъргав.

..::[ Редакция (29 Дек 2015, 19:45)

Изминати 100км реших да измеря компресията на цилиндрите за всеки сучай и на четирите е 10,5. След време пак ще ги замеря контролно.


dimitar.6
Нов потребител
Мнения: 47
Регистриран на: 20 Яну 2009, 20:46
Пол: мъж
Кара: Bx 1.4 Bx 16TZIпълен инжекцион
Местоположение: Пазарджик

Re: Двигател 1,9 159А.

Мнение от dimitar.6 » 29 Дек 2015, 22:46

Колега здравей,следя с интерес твоята работа от самото начало и ти си те кефя от сърце за успеха.Нуждая се от помощ.Преди около 2 месеца се сдобих с едно бх 16 тзи 89кс 91г,за мой късмет взе че май издуха гарнитура,тръгнах да свалям главата,но нещо ми се опъна,не мога да я освободя от опората на тампона от към ангренажа,толкова е тясно,има едни болтове няма развиване.а и самия ангренаж , ролка и водна помпа как се сменят на място.М/У другото този мотор от моно инжекция е направен пълен инжекцион,колекторните тръби са като на твоя.


Автор на темата
bx 16 tri
 
 
Мнения: 703
Регистриран на: 16 Авг 2008, 07:32
Пол: мъж
Кара: BX16TRI Benzin ХU5J
Местоположение: Търговище

Re: Двигател 1,9 159А.

Мнение от bx 16 tri » 30 Дек 2015, 09:23

Здрасти. Свалянето на главата става по следния начин. Подпираш с крик картера от страната към ангренажа, горната пета е с четири гайки те са лесни другата част е между блока и главата три дълги болта някой са с глава за ключ 16 други 17 с ключ лула се развиват най лесно капачето на ангренажа металното и долното пластмасовото се свалят. След като свалиш горната пета която свързва тампона истойката леко с крикчето надигаш или спускаш двигателя до подходяща позиция. Болта на коляновият вал ако не се развие лесно с някаква отверка или щангичка блокирай маховика място има в горната част на скоростната кутия ако не долу предпазното капачето сваляш което скрива маховика, ще се справиш изглежда трудно но после няма да ти прави впечатление. Болтовете с пружинки свързващи ауспуха и колектора ако не се развият се режат с флекс според мен те биха тр създали повече главоболия но са два болта а и място има не е нужен канал. Когато свалиш главата не върти коляновия вал да не разместиш ризите провери ги за износване ако нямат видимо може и сегменти профилактично само картера сваляш но ще трябва да фиксираш ризите с планки огледай блока за пукнатини много са тънки стените в долната част където лягат ризите да не се окаже друг проблема. Болтовете ако не са разтегнати не ги сменяй новите са под всякаква критика ако ще и елринг да са нови имам за ксантиа нямат за вх но имат разлики и подбирах от 19 болта 10 читави но така е това което сложи завода е най доброто за жалост.
Последно промяна от bx 16 tri на 30 Дек 2015, 20:45, променено общо 1 път.

Публикувай отговор Предишна темаСледваща тема

Обратно към “BX”

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 гост