ВАЖНО!
Във връзка с прилагането на Регламент /ЕС/ 2016/679, СНЦ „Клуб Ситроен - България“ ще предприеме промяна в политиката за обработване на личните данни. Ще бъдете информирани какви данни се събират и с каква цел, след което ще е необходимо Вашето съгласие. В случай, че не желаете да предоставите лични данни, профилът Ви във форума ще бъде деактивиран

ЗА или ПРОТИВ ПЪЛНЕНЕ на СФЕРИ

ЗА или ПРОТИВ ПЪЛНЕНЕ на СФЕРИ

Пълня веднъж годишно
122
42%
Пълня 2 пъти годишно
11
4%
Допълвам ги всеки месец
2
1%
Не пълня повече от 1 път
28
10%
Не пълня повече от 2-3 пъти
27
9%
Не им обръщам внимание, докато не ми паднат пломбите
33
11%
Никога не допълвам сфери- сменям ги с нови
38
13%
Какви сфери?
28
10%
 
Общо гласове: 289

Потребителски аватар

Автор на темата
Fantomas ^
 
 
Мнения: 2792
Регистриран: 04 окт 2004, 17:18
Кара: ше - BX 14E '89 | ХМ 2.0 16v '95 BVA | C5II 2006 3,0 V6 Exclusive, BVA6 | C6 2,7 HDI 2007 Сега кара: C6 3.0 HDI '2010 | Suzuki Burgman 650 k7 Executive
Местоположение: София
Контакти:

Член на Клуб Ситроен-България

ЗА или ПРОТИВ ПЪЛНЕНЕ на СФЕРИ

Мнение от Fantomas ^ » 10 яну 2006, 22:55

Здравейте колеги! Това е материала, написан от колегата ЧефоС, по повод на тази ТЕМА
пускам я тук , въпреки, че знам за наличието на подобна дискусия в хидравлика, но тук има подробни описания за сферите , тяхното обслужване и т.н... Моля някой от модераторите да я прехвьрли вьв F.A.Q.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

От ЧефоС:

Тъй като се зароди огромен спор във форума по въпроса дали трябва или не да се пълнят сферите на Ситроен с хидропневматично окачване, и дали това винаги е възможно, се ангажирах да изложа моето мнение по въпроса. И го правя във вид на статия, понеже не може да се опише с няколко думи във форума. Дано ме извините,ако някъде допусна някои неточности!
Най-напред малко теория по коментирания въпрос. Всеки модел с това окачване се характеризира с различно налягане в различните по предназначение сфери. Принципното устройство е еднакво при всички модели, като се различават по обем, форма и налягане. Специално за модел ВХ16TRS данните са следните:
Централна сфера - 62 +2 кг/см2 - 32 кг/см2
Предни сфери - 55 +5 кг/см2 - 10 кг/см2
Задни сфери - 40 +5 кг/см2 - 10 кг/см2
Всяка сфера се състои от следните части, затворени в обща конструкция, съгл.

Снимка 1
Изображение

Снимка 2
Изображение

1. Корпус, състоящ се от две сферични /или с формата на удължена сфера/ части, свързани посредством студено валцоване, и заварен елемент / в дясно на снимката/ с присъединителна резба .
2. Елемент/мембрана/ от някакъв вид еластична пластмаса /не съм го изследвал, но е без значение и сигурно е фирмена тайна /, с формата на корпуса и запълващ вътрешното пространство. Този елемент в лявата страна според снимката е с кръгъл отвор, през който е монтиран притискащия сегмент. Вътрешното пространство на този елемент е запълнено с азот под налягане.
3. Притискащ сегмент – състоящ се от две части

Снимка 3
Изображение

еластичен елемент към корпуса;
б/ кръгла плочка със сфероидална форма и резба М9х1,25 мм в средата. Тази плочка е закрепена към сегмента чрез щанцоване на сегмента.
4. Пробка с резба М9х1,25 мм с улей за гумен “О” пръстен.
5. Гумен “О” пръстен.
Снимка 1 представлява разрез на централна сфера в работно положение, т.е. когато колата е в покой и еластичната мембрана е леко огъната навътре вследствие налягането в системата на хидравличната течност, създадено от теглото на автомобила. Това е изходното състояние, от което при движение по неравности започват циклите на работа на мембраната. Всеки може да види коя част от мембраната е най-натоварена на умора на материала /и това е най-извитата в момента, и която променя положението си при цикъл/. Именно тук се получават микропукнатини, вследствие от цикличното натоварване на огъване, опън и смачкване, поради което се намаляват еластичните свойства, предпоставка за изпускане на налягането на азота в системата на хидравличната течност. За съжаление, това е необратим процес. Появи ли се макар и една пукнатина или шупла, налягането на азота започва бавно да намалява при циклите. Въпрос на време е колко време ще спада налягането. Колкото повече спада налягането на азота, толкова повече мембраната ще се огъва наляво. Но все още имаме комфорта на возия. Докато се стигне до момента, когато при огъването си мембраната започне да достига притискащия сегмент и плочката, и автомобила започва да “чувства” неравностите. При това положение нивото в казана постепенно намалява и течността се прехвърля в спадналата сфера, без да се забелязват външни течове. Това е момента, в който при забелязване на твърда возия, някои отиват да им пълнят сферите. И,естествено Ви посрещат като кокошка, снасяща златни яйца. Извинявайте, и дочетете материала до края!!!
Когато пропуска е малък/ и се хване навреме /, сферата се запълва с азот със съответното налягане. При това положение /без товар/ мембраната изпълва цялото вътрешно пространство на корпуса. Понеже налягането е достатъчно високо, а повърхностите на мембраната и корпуса достатъчно гладки, прилепването е достатъчно, и пропуск няма. И не може и да има.И тук е момента на установяване на проблема. ”Пълначите” го знаят много добре и проверяват сферата за годност пред Вас. За достоверност!!! Качват сферата на приспособлението си и напомпват с някакво налягане/предполагам не повече от 5-6 кг/см2, но може и малко повече, не съм сигурен/. Задържат така известно време, докато се уверите, че всичко е добре, и Вие си плащате услугата. Освен това Ви казват, че така е редно и е необходимо поне веднъж или два пъти в годината да ходите при тях да решават проблема. Да,ама не! Можете да проверите на практика дали пък аз не Ви подвеждам. Накарайте пълнача да напомпи сферата на крика, примерно до 30 кг/см2 /положение, в което мембраната е огъната почти наполовина/, и да задържи в това положение 15 минути. Конструкцията на корпуса е достатъчно здрава, за да издържи това статично свръхнатоварване/не се притеснявайте, динамичните са доста повече/. Ако издържи това изпитание/без да се повиши налягането в манометъра/, означава, че пропуска е много малък, но съществува, и в някаква степен можете да се доверите за известно време/до следващото пълнене/. И знайте, че налягането по никакъв начин не трябва да намалява, ако няма пропуск. Ако обаче при внимателното бавно напомпване, със задържане примерно през 2 кг/см2, налягането на манометъра започне интензивно да расте, това е признак за пропуск/азота влиза към крика и повишава налягането му по манометъра/.
Има и друг момент – когато се изчаква и автомобила се кара доста време с “твърда” возия. Тогава мембраната със сигурност опира до дъното в притискащия сегмент и кръглата плочка. Но тук има заводски заложен “Капан”/виж снимка 3/. При щанцоването на притискащия сегмент има остри ръбове /заусенъци по български жаргон/ по перата, захващащи кръглата плочка, които пробиват или само нараняват мембраната. След напълването, пробването и поставянето на автомобила, при работа на мембраната или при първия по-сериозен удар по неравност, този дефект се активизира и се стига до разрушаването на мембраната/виж снимка 4/.

снимка 4
Изображение

Спирам до тук с разясненията.Ако има въпроси, готов съм да отговоря, стига да е по силите ми. Сега ще Ви кажа как съм достигнал до тези заключения. Правил съм доста опити, пълнил съм и съм карал известно време, срязвал съм дефектирали сфери и съм анализирал различни случаи.
Изработил съм обратен клапан,през който се пълни сферата/виж снимка 5/:

снимка 5
Изображение

Този клапан е със сачма и пружина. Задължително трябва да има тапа с уплътнение против пропуск от него след пълненето.

Изработил съм приспособление , с което изпробвам дали сферата е дефектна/виж снимка 6/:

снимка 6
Изображение

Приспособлението се състои от следните елементи:
1. Помпа с обратен клапан;
2. Междинен елемент с вътрешна резба и гумено уплътнение.Към него има монтиран манометър до 4 кг/см2 и спирателен вентил;
3. Проходна пробка с уплътнение, към която е свързан прозрачен маркуч, потопен в прозрачна чаша с вода.
Действам по следния начин:
Тъй като сферата е без налягане/монтирана проходна пробка/, внимателно започвам да повишавам налягането с помпата. Напомпвам няколко пъти и спирам. В първия момент/докато мембраната се деформира малко/, в чашката се появяват мехурчета въздух. След уравновесяване налягането от помпата и еластичните свойства на мембраната, мехурчета въздух няма. Продължавам по същия начин на етапи, докато достигна налягане 2 кг/см2. При това налягане не се притеснявам от заусенъците, тъй като няма силен удар, а само допиране. Освен това съм забелязал, че не всяка сфера има заусенъци. Затварям спирателния вентил и оставям междинния елемент под налягане. За достоверност, че няма пропуски от вентила, отстранявам помпата и поставям още един маркуч от същата страна, потопен във вода.
При това положение мембраната е обърната обратно и евентуалните пукнатини са отворени. Ако веднага започнат да излизат мехурчета въздух от проходната пробка и налягането започне да пада, то сферата е дефектна. Ако не се виждат веднага, оставям в това положение до следващия ден, като фиксирам налягането по манометъра. Вярно, че е бавно, но е сигурно. Ако на следващия ден няма промяна в показанието на манометъра, то сферата е възможно да се напълни поне още веднъж и ще издържи още малко време.
Едва тогава пристъпвам към пълнене с изработеното приспособление,съгл. Снимка 7

снимка 7
Изображение

Както се вижда от снимката, то се състои от тръбопровод с холендрова гайка за прихващане към бутилката с азот и спирателен вентил от другата страна. Към него са заварени тръбопровод с прикрепен манометър/в случая до 60 кг/см2/ и тръбопровод, разположен вертикално, с вътрешна резба според вентила на сферата.
Действа се по следния начин: Монтира се сферата към приспособлението. Отвива се малко спирателния вентил. Внимателно се отвива вентила на бутилката и се подава азот с малък разход. Затваря се спирателния вентил и се следи покачването на налягането в сферата по манометъра. Пълненето трябва да стане възможно най-бавно. При достигане на желаното налягане, рязко се отвива спирателния вентил и едновременно се спира вентила на бутилката/за да няма загуби /. Сачмата на клапана при това положение веднага затваря напълненото пространство на сферата.
Проверява се дали сферата е пълна. Това става по същия начин, както и пълненето. Повтаря се процедурата отново, като при това положение налягането по манометъра се покачва доста бързо/докато се сгъсти азота в самото приспособление до налягането в сферата/. В момента, в който стрелката на манометъра рязко забави своя ход, се счита, че това е налягането в сферата.
Сваля се сферата от приспособлението, монтира се тапата с уплътнението към вентила, и сферата е готова за монтаж към автомобила.

Надявам се да съм бил полезен.Благодаря за търпението да достигнете края.
И мислете!!!!Успех
ЧефоС /Стефан /
Последна промяна от Fantomas ^ на 16 яну 2012, 17:54, променено общо 5 пъти.
Citroen е начин на живот.

Потребителски аватар

ICE
 
 
Мнения: 1023
Регистриран: 02 окт 2004, 23:12
Кара: TWINGO x 2
Местоположение: Варна

Мнение от ICE » 10 яну 2006, 23:11

Не става ясно кое е материала написан от Чефо С ??

Потребителски аватар

king_pin
 
 
Мнения: 532
Регистриран: 26 мар 2005, 15:30
Кара: Citroen XM 2.0i 130hp '89
Местоположение: Sofia -център :)

Мнение от king_pin » 11 яну 2006, 00:08

Е как на мен ми става ясно а на теб не :D :D :D
Цялата статия е матеряла.


@ЧефоС, а от къде го преведе тази статия???


ЧефоС
 
 
Мнения: 843
Регистриран: 15 окт 2005, 19:37
Пол: мъж
Кара: Ситроен С4
Местоположение: Белащица, до Пловдив

сфери

Мнение от ЧефоС » 11 яну 2006, 08:15

Отговарям веднага:
Колеги,това не е преводна статия - написал съм я аз,приспособленията са изработени от мен,снимките също.Но понеже съм малко назад с компютрите,пратих материала на Фантомас и го помолих той да я пусне във форума.Това е резултат от зародилия се спор в съседната тема.
PS.Чакам следващите въпроси

Потребителски аватар

Sando
 
 
Мнения: 2372
Регистриран: 05 ное 2004, 15:23
Кара: Xantia 1,8 16v 2001
Местоположение: Благоевград/Велинград

Мнение от Sando » 11 яну 2006, 09:43

:bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: за изследователския труд,бих казал аз :evala:

Потребителски аватар

krum
 
 
Мнения: 793
Регистриран: 23 ное 2004, 15:51
Кара: 2CV6 Club I fly bleifrei 1987, DS 21 ie Pallas 1971, Grand C4 Picasso
Местоположение: Pfarrkirchen, DE
Контакти:

Мнение от krum » 11 яну 2006, 10:42

Супер!
Само една забележка: хит.бг ми таймаут-ва и снимките не мога по никакъв начин да ги видя.

Коментар: при братята, доколкото съм виждал, пълнят за тест с масло. Това не помага ли за по-малко въздух в системата след монтажа на прясно напълнената сфера?

И няколко въпроса: те твърдят, че допустимото изпускане на сферата е не по-голямо от 10%, след това трябва да се пълни. Това автоматически спасява мембраната от допиране до ръбатия елемент. Сега идва следващия въпрос: как новите ми и старите ми сфери бяха изпуснали еднакво? В системата имаше 2 чисто нови и 4 на неизвестна възраст и всичките бяха изпуснали около 8-15%. Според братята сферите винаги си изпускали малко или много, те не можаха да отговорят защо и как. Може да е и рекламен трик, както ти казваш (златното яйце).
http://www.clubcitroen.bg/forum/search.php
1) Натисни върху линка отгоре
2) Напиши какво те интересува
3) Натисни Enter
4) Чети

Потребителски аватар

Ники
 
 
Мнения: 519
Регистриран: 04 окт 2004, 09:37
Кара: Citroen BX 14 TRE 1989 monо
Местоположение: София
Контакти:

Мнение от Ники » 11 яну 2006, 10:54

A ти видя ли с очите си измерването на сферите и споменатото изпускане от 8-15%?
Другото съмнително нещо при братята за мен е СКРИВАНЕТО ИМ НЯКЪДЕ ОТЗАД за да ги напълнят! Аз дори не съм сигурен че след това ти връщат същите сфери които са занесли ...
С други думи, при тях съм пълнил веднъж, когато си взех ВХ-а и оттогава не съм стъпнал, нямам и намерение!

И според мен е абсолютно НЕНОРМАЛНО една нова сфера да издържи по-малко от 3-4 години и вече да изисква пълнене!!!

Потребителски аватар

Alexander Maslinkov
 
 
Мнения: 4019
Регистриран: 03 фев 2005, 13:27
Кара: анти-антиретро
Местоположение: София
Контакти:

Мнение от Alexander Maslinkov » 11 яну 2006, 11:00

що да е ненормално бе колега, ния тука с тоя лунен пейзаж за 3-4г. ги натоварваме като за 8г. навън ... хората ги тестват ама неможе непрекъснато да се кара в режим "сафари", аз вчера в такива дупки падах, че имах чувството че ще ми паднат колелата ... според мен на сферите им се е***а майката :roll:
МНЗ предупреждава - Карането на дизел вреди на вас и хората около вас (не важи за добри карачи)
Да си припомним тракторната музика ... :hahaprostak:

Потребителски аватар

krum
 
 
Мнения: 793
Регистриран: 23 ное 2004, 15:51
Кара: 2CV6 Club I fly bleifrei 1987, DS 21 ie Pallas 1971, Grand C4 Picasso
Местоположение: Pfarrkirchen, DE
Контакти:

Мнение от krum » 11 яну 2006, 11:01

Видях преди и след пълненето замерването....
От труда на ЧефоС си вадя мнение, че така сфери не се пълнят. Явно трябва да се оставят 1 денонощие и да се измери дали не изпускат, но явно общите тенденции са такива - буф на манометъра, после буф на азота и евентуално ново замерване и аре - готов си за 10 минути. Можеш да си ходиш.

И аз не знам дали са ми върнали старите сфери - наистина се скриха в мазето да ги напълнят. Дай повече инфо в "Сервизи" за това, което ти се е случило? Вярвам, че ще е много полезно.
Последна промяна от krum на 11 яну 2006, 11:12, променено общо 3 пъти.
http://www.clubcitroen.bg/forum/search.php
1) Натисни върху линка отгоре
2) Напиши какво те интересува
3) Натисни Enter
4) Чети

Потребителски аватар

CX
Модератора
Мнения: 915
Регистриран: 02 окт 2004, 16:43
Местоположение: София
Контакти:

Мнение от CX » 11 яну 2006, 11:01

Ники написа:...И според мен е абсолютно НЕНОРМАЛНО една нова сфера да издържи по-малко от 3-4 години и вече да изисква пълнене!!!
Зависи. Първия път като купувахме нови сфери (мноооого отдавна) взехме някакви измислени (явно много стари) италиански, които изкараха много малко време :evil: После няколко пъти купувахме втора употреба, които бяха в пъти по-добри. :(
Citroën CX 25 Gti
Гласувайте за Ситроен всеки ден
Мързелът е подсъзнателна мъдрост.
Stargate


ЧефоС
 
 
Мнения: 843
Регистриран: 15 окт 2005, 19:37
Пол: мъж
Кара: Ситроен С4
Местоположение: Белащица, до Пловдив

Сфери

Мнение от ЧефоС » 11 яну 2006, 11:28

Когато една сфера е започнала да изпуска и това изпускане не е много голямо,въпрос на "шашма" е да Ви определят процентно колко е изпуснала.Занесете им чисто нова сфера от магазина/без да е слагана на калата/ и ги накарайте да проверят налягането.Ако Ви кажат,че е изпуснала/или недонапълнена/,направете рекламация в АМК и вижте резултата.

Потребителски аватар

Ники
 
 
Мнения: 519
Регистриран: 04 окт 2004, 09:37
Кара: Citroen BX 14 TRE 1989 monо
Местоположение: София
Контакти:

Мнение от Ники » 11 яну 2006, 13:54

krum написа:И аз не знам дали са ми върнали старите сфери - наистина се скриха в мазето да ги напълнят. Дай повече инфо в "Сервизи" за това, което ти се е случило? Вярвам, че ще е много полезно.
Нека да е тук, знам ли къде да го постна в сервизи ...
Искам да кажа само че 2 седмици след пълненето при братята 2-те задни сфери сдадоха багажа. Тогава се замислих дали това са моите сфери ...
И след това взех от жоро христов 2 2-ра употреба, които карат и до днес. Това беше преди почти 4 години ...

Потребителски аватар

Автор на темата
Fantomas ^
 
 
Мнения: 2792
Регистриран: 04 окт 2004, 17:18
Кара: ше - BX 14E '89 | ХМ 2.0 16v '95 BVA | C5II 2006 3,0 V6 Exclusive, BVA6 | C6 2,7 HDI 2007 Сега кара: C6 3.0 HDI '2010 | Suzuki Burgman 650 k7 Executive
Местоположение: София
Контакти:

Член на Клуб Ситроен-България

Мнение от Fantomas ^ » 11 яну 2006, 14:41

аз пък от тях съм много доволен, винаги са били коректни и не са ми гърмяли сфери след тях, а съм пълнил там 2-3 пъти, бележат кои са пълнили те и ако е под въпрос някоя те предупреждажат.Незнам коя сфера изкарва даже и като нова 4 години, но за моите които не занм на коолко години са , знам- 1 година и от 45 падат на ~30.
Citroen е начин на живот.

Потребителски аватар

Alexander Maslinkov
 
 
Мнения: 4019
Регистриран: 03 фев 2005, 13:27
Кара: анти-антиретро
Местоположение: София
Контакти:

Мнение от Alexander Maslinkov » 11 яну 2006, 16:28

Аз съм доволен от Ясен от Пирогов, пълни пред теб, показва колко е налягането, колко ти е допълнил и така, всичко е сигурно, също за Мето съм бувал нелоши отзиви, Наско там ги носи, няма лошо, но на други дето не ги знам - не давам
МНЗ предупреждава - Карането на дизел вреди на вас и хората около вас (не важи за добри карачи)
Да си припомним тракторната музика ... :hahaprostak:

Потребителски аватар

Sando
 
 
Мнения: 2372
Регистриран: 05 ное 2004, 15:23
Кара: Xantia 1,8 16v 2001
Местоположение: Благоевград/Велинград

Мнение от Sando » 11 яну 2006, 16:40

При Ясен как са цените?

Потребителски аватар

ICE
 
 
Мнения: 1023
Регистриран: 02 окт 2004, 23:12
Кара: TWINGO x 2
Местоположение: Варна

Мнение от ICE » 11 яну 2006, 22:03

king_pin написа:Е как на мен ми става ясно а на теб не :D :D :D

Когато аз четох поста на Фантомас , статията не беше прикрепена - явно съм уцелил момента в който я е поствал .

Потребителски аватар

Alexander Maslinkov
 
 
Мнения: 4019
Регистриран: 03 фев 2005, 13:27
Кара: анти-антиретро
Местоположение: София
Контакти:

Мнение от Alexander Maslinkov » 11 яну 2006, 22:21

отдавна не съм пълнил но май беше 8/9лв на сфера а за повече правеше отстъпка
МНЗ предупреждава - Карането на дизел вреди на вас и хората около вас (не важи за добри карачи)
Да си припомним тракторната музика ... :hahaprostak:

Потребителски аватар

maximir
 
 
Мнения: 632
Регистриран: 17 апр 2005, 17:24
Кара: Lada Vesta SW Cross
Местоположение: Lovech/Sofia
Контакти:

Мнение от maximir » 12 яну 2006, 01:11

Така е! Ясен пълни за по 8 лв. на сфера и ги пълни пред теб, като ти слага твоите си сфери.

Потребителски аватар

El Mago
 
 
Мнения: 300
Регистриран: 20 фев 2005, 16:23
Кара: C5 2.0 HDI 136hp; Citroen Xantia 1.8i 8v Break '97 + LPG; Saxo 1.5D
Местоположение: София, жк Люлин 10
Контакти:

Мнение от El Mago » 12 яну 2006, 09:21

И при Мето е така само дето взима по 10лв. Абе то при него всичко е по скъпо :twisted:
Иначе аз казвам евала :evala: на колегата Стефан и съм напълно съгласен че от новата сфера по хубаво няма но...... при липсата на средства всеки решава проблемите както може :(

Потребителски аватар

siemesoanic
абориген
Мнения: 668
Регистриран: 02 окт 2004, 23:27
Пол: мъж
Кара: ХМ, V6 / 24V
Местоположение: софийско равно поле

Мнение от siemesoanic » 12 яну 2006, 09:49

El Mago написа:но...... при липсата на средства всеки решава проблемите както може :(
При положение, че от даден момент всяка сфера трябва да се смени с нова - остава тънкия момент кога да стане това.
Аз при мен преди време реших проблема със сферите - поетапно ги замених с нови - примерно: двете предни /комплект/, после задните и т.н. седемте.
Преценете по-евтино ли е да си като на абонамент за пълненето - да не говорим, че след всяко пълнене е трудно да се прецени кога идва момента за следващото. А повредена сфера води до повреждане на други неща по окачването /като че ли най-много го отнасят биелетките/.
...Градско 17л/100км...
...Извънградско (7,2 - 12)л/100км...

Отговори Предишна темаСледваща тема

Върни се в “Хидравлика”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост