ВАЖНО!
Във връзка с прилагането на Регламент /ЕС/ 2016/679, СНЦ „Клуб Ситроен - България“ ще предприеме промяна в политиката за обработване на личните данни. Ще бъдете информирани какви данни се събират и с каква цел, след което ще е необходимо Вашето съгласие. В случай, че не желаете да предоставите лични данни, профилът Ви във форума ще бъде деактивиран

Intake - Port and Polish

Силов и аудио визуален тунинг.
Тема само за маниаци и спортен дух.

Модератор: lendo


Автор на темата
Deleted User 1862

Intake - Port and Polish

Мнение от Deleted User 1862 » 17 мар 2010, 01:19

Във връзка с интереса на longgo от цитираното мнение в една друга тема по отношение на портването и полирането на интейка, или по обширно - входящия колектор, входящите и изходящите портове, или изобщо главата. Реших да отворя тази тема. Може да бъде просто интересна за някои колеги, за други може да бъде полезна, да даде съвети. Не пречи всеки, който има опит и знания да ги сподели.
Нещата тръгнаха от там, че отговорих на мнение на Лонго, според което, той говореше за полиране на входящите портове. Аз му казах, че греши, и че е противопоказно полирането на всмукателни портове. След това последва долу цитирания пост. :)
Ще се опитам да не бъда прекалено отегчителен, за това ще споделя някои неща на кратко. :)
longgo написа: .....

А че не ги разбирам нещата.. истина е.. :oops: :cry:
От това което съм имал честа да прочета из нета и из книжките за подобрения по двигателите се споменава че всяка отливка каквато е и главата има твърде много шупли, и микрограпавини които предизвикват поява на допълнителни вихрови колебания и дори трептене ан входяшия поток. Това е от по-малко значение при колите с инжекцион и от по-голямо при колите с карбуратор.
Колкото повърхността на вмукателни и изпускателни трактове са по-проходни толкова пълненето и съответно изпразването е по-динамично или с намалена загуба.Така поне бе описано ... :oops:
Какво е в двигател който е минал 100 000км в изпускателните колектори най малко.. мога да предполагам .. на база това което съм виждал от свалени.
Искренно се надявам да не прозвучи пак като заяждане, но би ли разяснил какъв е довода да не се .. приглажда вътре в главата и да не се разширяват сеченията? Би ми било безкрайно интересно или поне препратки към материали за четене пак са добре дошли :evala:
Абониран съм и към вашия CX-a проект с мегата
..........
Значи има разлика между порт мачинга, изравняване на стените на портовете, разширяване, махане на ръбове и шупли, и самото полиране, като полиране. Всички тези операции са ползотворни с изключение на полирането, говоря за огледално полиране. Но дори и това с шкурка 500 е с обратен ефект.
Принципно има глави и глави. Лично аз смятам, че главата от 2,0 16V на ПСА моторите е чудесна, по нея няма почти никаква работа, портовете са идеални, като форма, отливка и т.н. По мои наблюдения, може би ще и дойде добре едно разширение на портовете. Но има глави с криви (видимо) входове на портовете, дефекти от отливката, шупли, язви, ръбове- да тези неща са гадни, минимизирането им, или изобщо премахването им има само положителен ефект. А при самото им премахване волю или неволю се получава и едно разширение на порта.

Необходимите инструменти са доста - поне 3 вида пили (финни, кръгли, полукръгли), трябва да имате под ръка и дремел, поне 5 вида борчета, метални(хубавите са по 35-50 лв бройката), бормашина, удължители, ламелни шкурки (доста, като размери и брой), и много шкурка - от Р180 до 2200 водна. Аз лично съм ползвал Р180, 230, 500, 600, 800, 1200 и 1800.
Задължително Шублер.
Отнема доста време, но си струва. Опасно е и да не прекалите, може да спукате или срежете нещо където не трябва, да изтъните прекалено някоя стена. За финал ви трябва и една от най големите медицински спринцовки, с нея се мерят кубиците(вместимостта) на портовете - трябва всички да са еднакви, или максимален допуск 5% разминаване между два порта. Това се прави за да е еднакво пълненето. За изходящите не е задължително, но е хубаво и те да се премерят.
1, Порт мачинга - необходимост. Това е операция, при която се напасват входящия(изходящия) колектор към портовете на главата. Прави се най добре с шаблон от картон, налага се върху колектора и с чук се удря по всички ръбове на рънърите, очертават се местата за шпилките с които се хваща колектора към главата. В резултат получаваме парче картон с отпечатък на портовете и шпилките, изрязва се с макетен нож - резултата е гарнитура от картон. Която като се наложи на главата се вижда (понякога безумно) едно чудно разминаване между отворите на единия и другия детайл. Налага се и се очертава с маркер(тънкописец) къде ляга колектора. След това се захващаме с инструментите да обработим участъците, така че отворите да съвпаднат. Има закономерност - отворите на входящия колектор са по малки от отворите на главата, малко, но има разлика. А на изходящия отворите са по големи от тези в главата, това е така, че при връщане (засмукване) на газове обратно от колектора към главата те да се отблъснат в стената и да се върнат обратно. Имах схема, но сега не я намирам. Толкова по порт мачинга.
Прекаленото разширяване на портове и колектори също е с обратен ефект - изходящия няма да засмуква добре, и мотора няма да може да се чисти качествено, което е = на спад в мощността в определени диапазони. За всмукателния е почти същото, пада налягането и засмукването = power loss :wink:

2, Самото портване. След мачването(ебаси думата :amii: ) идва ред на стените. Махат се шупли и ръбове с борчетата, изравняват се стените, те понякога са къдрави(на вълни). Може да се ползва ламелна шкурка и дрелка. Аз ползвах Р40 и Р80 такава, с подходящ диаметър за порта, става перфектно. Мери се задължително всичко с шублер, преди, след, постоянно. И след това с "пригодени инструменти"(домашно производство) и дрелката, после и на ръка се почва с шкурките.
Аз лично отворих и изгладих зоните под клапаните, има добър ефект. Полирах огледално и клапаните. Изходящите поротве с Р1800 водна :)
Входящите не се полират! В никакъв случай. Аз моите ги минах с Р230 или Р180 макс, не помня със сигурност. Ако се полират потока става силно турболентен. Входящия въздух залепва по полираните стени, кондензира. Същото е и с горивото - бензина също кондензира. Изпарява много по добре от грапави стени, отколкото от огледални. Спомнете си капка флуид(вода, алкохол) как виси от дъното на празна, обърната с гърлото надолу бутилка и не пада. :idea:
Студеният постъпващ въздух полепва по стените и забавя движението си, завихря, сменя посоката на движение и става турболентен. Гладката стена осигурява по-голяма контактна площ, потока се забавя, блъска се, сменя посоката. Трябва баланс - прекалено гладки стени (огледални) са предпоставка за голяма турболенция, порт с шупли и ръбове също е катализатор за турболенция. Порта трябва да бъде с гладки(разбирай прави) стени за да може потока да протича ламинарно, но същевременно да е леко грапава стената, като така молекулите се отблъскват от повърхността, и по този начин не залепват за нея, а увеличават скоростта си, което си е малко или много турболенция. Този ефект позволява бензина да се смеси идеално с въздуха, като подържа консистенцията.

Ето няколко цитата:

A mirror finish of the port does not provide the increase that intuition would suggest. In fact, within intake systems, the surface is usually deliberately textured to a degree of uniform roughness to encourage fuel deposited on the port walls to evaporate quickly. A rough surface on selected areas of the port may also alter flow by energizing the boundary layer, which can alter the flow path noticeably, possibly increasing flow. This is similar to what the dimples on a golf ball do. Flow bench testing shows that the difference between a mirror finished port and a rough textured port is typically less than 1%. The difference between a smooth to the touch port and an optically mirrored surface is not measurable by ordinary means. Exhaust ports may be smooth finished because of the dry gas flow but an optical finish is wasted effort and money.

You DO NOT want your intake port to be 'smooth like glass'. It causes fuel puddling and the rough texture actually helps fuel atomization. This will cause your car to lose power. It's good to remove any bumps or protrusions, but do not polish the intake port!!!!!!
Polish the crap out of the exhaust port, that is fine and will help a little bit. Keep the intake ports a little rough, go over them with course sandpaper rolls at the finest
.



"Polishing" refers to the surface finish of the port tunnels. There are differing theories and opinions on polishing the surfaces of the different ports but most of what I've read nowadays is that it's preferable to have a somewhat rough finish on the transfer ports to promote turbulence and keep the fuel suspended in the air. A smooth finish can supposedly allow the fuel to fall out of suspension and form droplets on the walls.
Some say it makes no difference on the exhaust port finish.


The polishing part of it is best left alone if you ask me. By polishing the ports, it creates a smoother surface that could add some flow, but at the expense of fuel atomization. With a completely smooth port, the turbulence in the port is cut down significantly which could cause fuel pooling.

But like everything else, too much turbulence is a bad thing. Getting the right balance is quite the art these days.


:D
http://www.youtube.com/watch?v=nT4noQRQ ... ed&search=

И тези портове не изглеждат полирани.

Изображение

Изображение

Изображение


Абе не е много кратък пост, ама... :amii: Въпреки, че може по въпроса да се каже още два пъти по толкова.
Ако някой се захване с такава операция да знае - отговорноста е голяма, може да се влоши перформънса, може да се повреди главата, а може да стане и по добре. Всичко трябва да е обмислено и направено внимателно.

Потребителски аватар

TURBOnufry
 
 
Мнения: 611
Регистриран: 31 юли 2006, 22:21
Кара: коли с TÜV
Местоположение: Неустановено
Контакти:

Re: Intake - Port and Polish

Мнение от TURBOnufry » 17 мар 2010, 10:08

Ето с това:
Гладката стена осигурява по-голяма контактна площ
не мога да се съглася по принцип. Иначе нямаше да оребряват глави и цилиндри на двигатели с въздушно охлаждане. Ако си имал нещо друго предвид -обясни го по-точно. Може би имаш предвид мокренето? Различните материали имат различно мокрене, което зависи от "повърхностното напрежение". Пиша го в кавички, защото като понятие не ми се връзва и може да го бъркам, но така помня че се казваше. Материалите, които се мокрят лесно са с малко повърхностно напрежение и съответно обратното. Предполагам с полирането се получава по-малко мокрене?
Не ме разбирай погрешно, не се заяждам, но думи като "перформънса" ,"портинга" и т.н. не са ясни за всеки, на когото е интересна темата. Може би има български солвосъчетания ,които да ги заменят, за да стане по-разбираемо и интересно.
А относно "борчетата"- има руски фрези по 12 -15 лв. които ако ги ползвате на алуминиеви глави ще ви изкарат "вечно". Потърсете в магазините за зъботехнически материали.

Потребителски аватар

Volcane
НЕзатихнал
Мнения: 847
Регистриран: 23 ное 2004, 09:29
Кара: бричка 1.9i volcane
Контакти:

Re: Intake - Port and Polish

Мнение от Volcane » 17 мар 2010, 10:26

Разлика между полиране на колектор и на глава?
Аман от тарикати!

Т Ъ Р С А Ч К А

трите хикса


Jovani
 
 
Мнения: 3575
Регистриран: 08 дек 2004, 17:07
Пол: мъж
Кара: C5-II 2006 2.0HDI16 с 138 кончета с ръчи юзди вече и с JR филтър и Ксара2 Ексклузив AL4
Местоположение: София
Контакти:

Член на Клуб Ситроен-България

Re: Intake - Port and Polish

Мнение от Jovani » 17 мар 2010, 10:34

Браво!!! :evala: :evala: :evala: изложението е супер за начално (и не само) образование по въпроса с тунинговането. Не че не може да се намери , но синтезирано и изложено от човек на който това му е в кръвта и с опит има наистина голяма стойност. Аз имам и един въпрос: как се процедира с двигатели с пластмасови колектори :)
Клубна карта 101
Звукът в моята кола
Не смятай всяко движение за действие
Изследване се нарича онова, което правя, когато не знам какво правя.
Изображение
Вози си Lexia/Proxia/PP2000 в багажника

Потребителски аватар

longgo
 
 
Мнения: 2290
Регистриран: 30 мар 2008, 13:48
Пол: мъж
Кара: внимателно, и Xantia MkII LFY
Местоположение: Upnorth
Контакти:

Re: Intake - Port and Polish

Мнение от longgo » 17 мар 2010, 13:59

Благодаря за разяснението, и явно няма обидени :)
Все пак нека малко да намалим чуждиците ако е възможно и термини като сток.. нещо си, портване,мапване,мачинг и подобни(надявма се да не засегна създателя на темата) спокойно могат да бъдат заменени с "заводски" , "разстъргване" , "напасване" , "преконфигуриране" или "пренастройване".

За полирането като постигане на огледална повърхност след доста четено и споделена информация си 1000% прав :evala: .
Колкото повече стените на съда в който ще преминава в нашия случй въздуха , са с микрограпавини толкова граничното съпротивление ще нараства и в централната си част потока ще бъде достатъчно динамичен. Колкото съпротивлението на стените клони към нула толкова скороста ще намаля или в крайна сметка няма да има положителен ефект.
Съгласен и не казвам повече нищо! :oops:
Съдейки по статиите, процента на разлика преди и след полиране е не повече от 1 в полза на по-доброто обтичане но само толкова . Отново съгласен :evala:
Колкото повече ръбове,груби шупли или кофти гарнитури стърчащи в отворите в комбинация с непаснати колектори имате толкова повече дроселиращият екефт и допълнителните вихри да не говорим за затормозеното пълнене и продухване ще са се с по един "+" към загубите по системата. Никой не сяда в нормално серийно производство на двигатели да си играе да отстранява тези дребни параметри, освено ако фирмата не прави по 4- мотора на година.. примерно.

*една схемичка с английските термини за онагледяване на ситуацията
Изображение

От скромно прочетеното от мен(което няма как да е миродавно и моля никой да не го взема под внимание) за себе си разбрах следната ситуация:

ако гоним високи критични обороти, тогава скъсяваме по възможност вмукателните пътища, зачистват се добре входящите и максимум изходящите магистрли. Максимално се зачиства и челото на камерата както и региона около клапанните гнезда.Намалят се колкото може температурните разлики породени от шупли,мукро кухини и т.н..
Разширяват се до колкото е възможно проходните сечения в главата с цел възможно повече въздух-горивна смес да може да мине за същия интервал от време, като изходящият тракт е с възможно най-малко съпротовление.
Това според писалите тези неща дава силна динамика във високите обороти, подобрено полезно действие след турбината, но орязва нещата от към въртящ момент и добра работа в ниските обороти.

До колко и какъв е екефта/дефекта може да бъде премерено с това - http://en.wikipedia.org/wiki/Air_flow_bench . Но както в самата статия е посочено, това е чисто хипотетично защото на практика при монтажа на съответният компонен, тоест глават към блока характеристиката се променя.

На пуснатите снимки и видео(от колегата и в нета) забелязах че повърхностите макар и "грапави" ако така мога да се изразя за тях са определно доста по-различно изглеждащи и чисти от стандартните.
Струва ми се, че профила на колекторните не се доближава нито толкова до цилиндър нито толкова до прав цилиндър за да може да е 100% ламинарен потока в него. Особено след тези кривки преди клапаните, а и не мисля че създателите на даден мотор не са се постарали поне това да пресметнат както трябва. Но относно обработката на самите детайли мисля че там може да подобрим малко нещата.


Въпреки това не мога да подкрепям идеята че на заводско сглобен мотор, който е на ХХХ ХХХ км, с поне 0.2мм нагар по изходният тракт и само монтирани входни и изходни пътища слагайки чип и турбо и нещата .. заспиват или другата идея ако например гарнитурите между изпускателният колектор и главата са заминали, между смукателния и главата просмуква малко въздух поради една или друга причнина, двигателя ми е на поне 180 000км със всичките сажди и чудесии и аз си сложа филтър с намалено съпротивление и спортно гърне дали колата ще фръкне.. аз не мисля така.. 8) Именно това се опитах да загатна в няколко от темите които бяха свързани с въпроси относно електрнонно модифициране и т.н. , че ако малко се поработи по двигателя преди да бъде минат с "елката" нещата ще бъдат доста по-положителни и дори нормалните в повечето случаи к.с. горница предлагани само с подобряване параметрите на компютъра биха били.. сносни. Нищо повече :amii:

Отделно сега заглеждайки се в първия пост и по специално това
....
The polishing part of it is best left alone if you ask me. By polishing the ports, it creates a smoother surface that could add some flow, but at the expense of fuel atomization. With a completely smooth port, the turbulence in the port is cut down significantly which could cause fuel pooling...
Ме кара да задам следното:
- ако двигателя е с директно впръскване в цилиндъра и турбо пълнене.. ще има ли негативен ефект по гладките колекторни пътища?
- при съвременните двигатели инжекторите са доста близо до клапанните и започват момента на впръскване малко преди клапана да започне да се отваря при високи обороти, и почти в монента на отваряне на ниски, следователно пътя който горивото ще измине през "калпаво" сечение не е толкова голям.. , ако бъде добавено и турбо пълнене дали това остава все още негатив?

(само да добавя че въпроса е до доста добре зачистени колектрони пътища а не до полирани като стъкло, коеот мисля си е и почти невъзможно с оглед профила около клапана каналите в главата)



Няколко бързи връзки:

http://www.eddiesvalvegrinding.com/port-polish.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Fluid_dynamics

една интересна дискусионна темичка тук http://www.tuning.bg/forum/viewtopic.php?f=8&t=92065

Потребителски аватар

Volcane
НЕзатихнал
Мнения: 847
Регистриран: 23 ное 2004, 09:29
Кара: бричка 1.9i volcane
Контакти:

Re: Intake - Port and Polish

Мнение от Volcane » 17 мар 2010, 15:15

Много четящи и старателни хора! Браво!
и все пак:
1. Има 1 книжка: Modern Engines Tuning (или нещо подобно) в нея 1 или 2 глави са посветени на доработка на глави, динамика на фуиди и т.н... говорим за десетки страници, схеми, примери...
2. Повечето добри тунинг правячи :) знаят коя глава къде и колко се пипва - резултата от опити, грешки и (спучайни ;)) успехи...
3. Резултатите на доста ентусиасти след качване на дино показват негативни резултати след доста труд :) Скоро купих VTEC глава, по която си бяха играли едни момчета.... едва я спасиха наистина знаещи и правещи всеки ден хора... беше супер зле, а те младежите ми твърдяха, че колата вървяла мн. по-добре с нея :)... добре, че диното е скъп в БГ ...
4. Ако си мислите, че динамика на флуидите е проста наука само сменете "тромпетите" на кола с дроесли (throttle bodies) и ще усетите сериозна промяна в поведението на мотора, в резултат от промяна, която всички мислят за символична (1-2 см. в дължината и/или малко разлика в извивката на "тромпета") ... за "air box" да не говорим изобщо...
5. Преди писах - относно полирането има доста разлика между глава и колектор. При входящата част - в колектора само въздух, в главата въздух и бензин...има разлика нали?
Аман от тарикати!

Т Ъ Р С А Ч К А

трите хикса

Потребителски аватар

porky
 
 
Мнения: 523
Регистриран: 08 окт 2004, 22:16
Пол: мъж
Кара: Zx 2.0 16v turbo+++ ,C6 2.7HDI, C4 2.0 HDi VTS, C2 1.6 16V VTS
Местоположение: София
Контакти:

Re: Intake - Port and Polish

Мнение от porky » 17 мар 2010, 15:35

Само да вметна един факт,като допълнение на мнението на колегата Volcane:
"Информацията,която можете да намерите в нет-а е много полезна,за да те ориентира донякъде,да се добие представа за насоките на действие,съответно с + и-,но реално постигнатото става с много опит и практика,което на всичко отгоре не се отдава на всеки."
Бих попитал и друго-"Колко реални тунинг проекти има в този форум?" :? Да пишем и остроумничим можем всички...
Успех на всички!
Мечтата на всеки в БГ е: "немска, здрава и красива кола", уви няма такава!!!

Потребителски аватар

longgo
 
 
Мнения: 2290
Регистриран: 30 мар 2008, 13:48
Пол: мъж
Кара: внимателно, и Xantia MkII LFY
Местоположение: Upnorth
Контакти:

Re: Intake - Port and Polish

Мнение от longgo » 17 мар 2010, 22:45

@Volcane - :evala:
Modern Engines Tuning - книжката е около 270 страници всичко е в инчове(тия кога ще се научат коя мярка е нормалната 8) ) и от нея са 7 страници посветени на главите но са полезни като инфо, вярно е, както и че механика на флуидите е една от най-сложните науки и в интерес на истината турболенцията все още е в активна фаза на изучаване.
За "тромпетите" е истина но след като някой ги е построил, или направил значи се поддават на изчисления и може да бъде теоретично сметнато какво би се получило и защо.(аз съм далеч от математиката признавам си.. :oops: )

Все още за мен остава висящ въпроса -при мотори тип дизел и бензинов който е с директни впръсквания и нямат смесване в колекторите, как ще се влияят нещата :hmm:


metometo
 
 
Мнения: 141
Регистриран: 06 апр 2009, 23:44
Кара: зх 1.9 td AURA

Re: Intake - Port and Polish

Мнение от metometo » 17 мар 2010, 23:13

longgo написа:Благодаря за разяснението, и явно няма обидени :)
Все пак нека малко да намалим чуждиците ако е възможно и термини като сток.. нещо си, портване,мапване,мачинг и подобни(надявма се да не засегна създателя на темата) спокойно могат да бъдат заменени с "заводски" , "разстъргване" , "напасване" , "преконфигуриране" или "пренастройване".
Да няма да е лошо. Аз също предпочитам да се ползват българските думи.
относно полирането и портването на главата,колега Емарк, видях тук там из форума че явно си се занимавал доста, и си си играл, разтъргвал глава или глави,и така нататък.При евентуално извършване на само тази процедура, ще има ли някакув ефект.
Преди време си играхме няколко дни с един кадет, с борчета и "специялно" правени бургии с гумен маркуч и шкурка на тях :lol: , та играхме си с една глава, и всмукателите и дросела.
За няколко дни, безумно занимаване и разтъргване полиране, с вкурки до 2000 чак, че и накрая сложихме едно мече и полирахме с шлаифпаста от колегите в бояджииския сервиз.
Понеже доста си играхме и мисля че всичко стана доста добре, доволно разширихме всмукателите на главата, изпускателите.Всичко което може би влиза под знаменателя портване.Кадета вървя 300 км и счупи кобилица.За малкото време което вършя, беше доста натискан, обаче разлика почти нямаше.Или чесно казано, усещахме я , поскоро психологически, след целия положен труд..Скоро след това , кадета замина далеч, с нов собственик,и фруг двигател.Така и не успяхме да усетим ефекта от това което сме направили.
Дали наистина е така, при портването, получава ли се някакъв ефект, примерно при по ниски обороти, колата става ли по еластична, по лесно да набира.За високите обороти е ясно.В ниските така ли е? Принципно би трябвало да е така, на ътак ли е в деиствителнст.
Възможен ли е ефекта които сме постигнали , да е само психологически, без да има каквито и да било други намеси по колата?Предполагам си пробвал, и имаш наблюдение и свое мнение върху това.


Автор на темата
Deleted User 1862

Re: Intake - Port and Polish

Мнение от Deleted User 1862 » 18 мар 2010, 01:14

Ще се опитам да отговоря на всички. Първо - тази тема не е наръчник, пуснах я за да си говорим по въпроса. Аз още в началото казах, че би била интересна за хора, който поназнайват малко по нея, правили са нещо такова или имат намерение да направят, или поне са чели(виждали) ..
TURBOnufry написа:......
Не ме разбирай погрешно, не се заяждам, но думи като "перформънса" ,"портинга" и т.н. не са ясни за всеки, на когото е интересна темата. Може би има български солвосъчетания ,които да ги заменят, за да стане по-разбираемо и интересно.
А относно "борчетата"- има руски фрези по 12 -15 лв. които ако ги ползвате на алуминиеви глави ще ви изкарат "вечно". Потърсете в магазините за зъботехнически материали.
Относно термините - аз обичам да назовавам нещата с имената им. Тези термини не са измислени от нас, за това не смятам за нередно, че ги използвам, иначе съм съгласен, че има хора, които се дразнят. Не умаловажавам иначе богатият ни език, но смятам за крайно да използвам дълги изречения, с които да обяснявам една дума.
По другия ти въпрос - купи ги тия страхотни борчета за 15 лв. Щом са руски сигурно са "жестоки", но след 1-2 порта нищо няма да става от тях. Аз лично пробвах с два варианта евтини, които изкараха по 15-30 минути. Тия скъпите (днес проверих - 25 евро бройката и има защо :) ) ги взех на заем от приятел - той лично е "изорал" 5 или 6 глави преди мен, е не мръднаха. Да не казвам, че доста съвети и насоки ми даде.
Volcane написа:Разлика между полиране на колектор и на глава?
Няма разлика за мен - входящите остават с равни стени, но леко грапави, изходящите, ако имаш нерви ги правиш огледални, но си зависи и от формата и дължината на рънърите. Ти ги знаеш добре тези неща. Както бензина кондензира, така и въздуха, особено, ако е студен, забавя се потока, става силно турболентен и т.н., всичко става с един огромен знак минус.
Jovani написа:... Аз имам и един въпрос: как се процедира с двигатели с пластмасови колектори :)
Ами на пластмасата нищо не можеш да и направиш и не я пипаш, единствено може да се оптимизира главата.
Volcane написа:...2. Повечето добри тунинг правячи :) знаят коя глава къде и колко се пипва - резултата от опити, грешки и (спучайни ;)) успехи...
3. Резултатите на доста ентусиасти след качване на дино показват негативни резултати след доста труд :) Скоро купих VTEC глава, по която си бяха играли едни момчета.... едва я спасиха наистина знаещи и правещи всеки ден хора... беше супер зле, а те младежите ми твърдяха, че колата вървяла мн. по-добре с нея :)... добре, че диното е скъп в БГ ...
4. Ако си мислите, че динамика на флуидите е проста наука само сменете "тромпетите" на кола с дроесли (throttle bodies) и ще усетите сериозна промяна в поведението на мотора, в резултат от промяна, която всички мислят за символична (1-2 см. в дължината и/или малко разлика в извивката на "тромпета") ... за "air box" да не говорим изобщо...
5. Преди писах - относно полирането има доста разлика между глава и колектор. При входящата част - в колектора само въздух, в главата въздух и бензин...има разлика нали?
Това е безпорно. Нашето си е от чиста любов към спорта. Реално хората използват апаратура за да измерят въздушния поток, който преминава през портовете. Имат стендове, с които могат да видят, къде точно е центъра на потока, като на снимката от първия пост и т.н. Но тази апаратура не е евтина, освен ако човек не си изкарва с нея хляба. За това не се говори за промяна на самите портове, форми, ъгли и т.н.

Става дума за една оптимизация на повърхности. Аз в първия пост споменах, че е тотално грешно да се разширява всеки един порт на макс. Тук специално не важи принципа на Мечо Пух. Да, има хора, които си мислят, че след едно портване ще вдигнат 5-10 коня например, но грешат. Наивно е.
Специално при моята глава целях напасване и оптимизиране - по добро пълнене, рязкост в мотора, и по добро чистене, както и повечето хора правили тази процедура в "домашни условия". Наистина ефекта е малък в % по принцип. Дори при професионалисти, като Гай Крофт например.
Има хора, които портват, има и такива, за които това е загуба на време. Колата няма да полети след такава процедура. За турбо кола например е абсолютно безсмислена операция. Грешно е също да се разширяват отвори, да се напасват колекторите към портовете 1:1, като диаметри. Мен лично ме скастриха, че нищо не съм направил, можел съм да я отворя още много. Е да, но къде, колко и как? И как да го видя или измеря кога съм на ръба, за това мога да кажа, че бях супер консервативен - както и трябваше. Тук е много важно да се обърне внимание на системата на Лавал - Nozzle of Laval. Може да потърсите инфо за нея и да прочетете.
:)

Потребителски аватар

TURBOnufry
 
 
Мнения: 611
Регистриран: 31 юли 2006, 22:21
Кара: коли с TÜV
Местоположение: Неустановено
Контакти:

Re: Intake - Port and Polish

Мнение от TURBOnufry » 18 мар 2010, 10:01

Едно от най-важните качества ,които трябва да притежава един ентусиаст, за да стане професионалист или да задобрее наистина много, е да знае от къде да черпи информация. Или с други думи казано, по начина който черпи информация- може да се разбере какъв е специалист!
По другия ти въпрос - купи ги тия страхотни борчета за 15 лв.
Да, купувам си ги от 15 години и дори мога да ти изнеса лекция как са се развивали в качествено отношение за тези години. Ползвам ги ежедневно и то върху материали много по твърди от алуминиева глава и издържат поне година. Но явно за тебе това няма значение, защото твоя опит с "борчетата" е много по голям- та ти вече си си купувал "ефтини"!
Майната им на "борчетата"- с това отношение компрометираш всичко друго написано в статията! А тя едва ли е предназначена да прави впечатление на махлянските лапета!

Потребителски аватар

Volcane
НЕзатихнал
Мнения: 847
Регистриран: 23 ное 2004, 09:29
Кара: бричка 1.9i volcane
Контакти:

Re: Intake - Port and Polish

Мнение от Volcane » 18 мар 2010, 12:41

Теоретично за всмукателния тракт:
Колектора - има само въздух -> полиране
главата - въздух + бензин -> хубаво е да е грапава за да са омесени...
Аман от тарикати!

Т Ъ Р С А Ч К А

трите хикса


Автор на темата
Deleted User 1862

Re: Intake - Port and Polish

Мнение от Deleted User 1862 » 18 мар 2010, 20:34

Ок, до някъде е така. Но има противоречиви мнения по въпроса. И то не теоретични, а практични. Някои полират и са доволни, други полират но съжаляват, трети не полират. Аз не бих полирал заради - студения въздух, който има склонност да кондензира, и заради вероятността от силна турболентност на потока. Сигурно си прав, няма да споря. Но пък от гледна точка на експеримента и спорта може да го пробвам. Така или иначе алуминиев колектор може след полировката, ако не си доволен от ефекта да го минеш с Р180 например и да го направиш грапав. :)

Потребителски аватар

longgo
 
 
Мнения: 2290
Регистриран: 30 мар 2008, 13:48
Пол: мъж
Кара: внимателно, и Xantia MkII LFY
Местоположение: Upnorth
Контакти:

Re: Intake - Port and Polish

Мнение от longgo » 19 мар 2010, 22:38

Аз явно няма да се науча ама да си продължа с глупостите :lol:

- за дизелите които нямат какво да смесообразуват в колекторите дали пак силно грапава повърхност или само леки микрограпавини би била по-удачна :skratch:

- на доста места се споменава как полирането било "мит", и май така ще излезе..
Изображение
8)

Какво до тук: в повечето аналогични теми в нашите БГ форуми все се стига до идеята за разстъргани вмукателни пътища с цел оеднаквяване на обемите, и шлайфане до ниска зърнестност с цел запазване на граничният слой газ който да остава в съпротивление със стените. Отделно се изтъква полирането(буквало) на камерата с цел намаляване на детонациите но се оформя спора дали това не създава предпоставка за голям топлообмен между челото на буталото и камерата което да намаля КПД-то в следствие на топлинни загуби. Цитират се за колекторите абразиви P180 - 240 .. :skratch:
Не препоръчват разширяване на на входно-изходните отверстия до размера на колекторите поради намаляне ефекта на Лавал и загуба на въртящия момент в нормалния по-нъсък и среден работен диапазон..

та като цяло излиза.. че май няма смисъл от процедурата много.. освен ако главата не е фрашкана с нагар и отливката е прекалено груба :hmm:
Последна промяна от longgo на 20 мар 2010, 00:59, променено общо 1 път.

Потребителски аватар

profispray
 
 
Мнения: 673
Регистриран: 22 дек 2009, 18:48
Пол: жена
Кара: Xsara, 1,6i, 1998
Местоположение: София, Каменоделска № 5
Контакти:

Re: Intake - Port and Polish

Мнение от profispray » 20 мар 2010, 00:42

Ето още малко:
http://www.miracerros.com/mustang/port_intakes.htm
друго филмче за мерене на компресия:
http://www.oldtimer-tv.com/oldtimer/DE/ ... ?Seite=104
и уреди:
http://www.welt-der-werkzeuge.de/messwe ... ssgeraete/
:skratch:

Потребителски аватар

Lee
Модератора
Мнения: 3262
Регистриран: 02 окт 2004, 16:40
Кара: Citroen ZX 1,9i 16V
Местоположение: София
Контакти:

Re: Intake - Port and Polish

Мнение от Lee » 20 мар 2010, 01:21

Щлайфане, пастиране, полиране :)
Нали се сещате, че след 10,000 км главата пак ще е нацапана и ефекта (дори да го има) ще е намалял значително и оттам пак ще си върви така както си върви.
-----------------------------------------------------------


Автор на темата
Deleted User 1862

Re: Intake - Port and Polish

Мнение от Deleted User 1862 » 20 мар 2010, 21:52

Ако се дава газ няма да е така :wink:

Иначе най-голям ефект има от порт-мачинга, и то ако се разминават отворите с много. И на второ място изравняването на стените. Ако има големи шупли и язви, и ако самата повърхност е доста груба. Това изчистване ще допринесе до по-добро хранене на мотора, по добър поток и по малко отлагане на нагари, ако повърхостта е доста груба се отлагат повече мизерии. Не че може да се избегнат на 100%, но доста помага. И накрая, ако решиш да отвориш малко сеченията ще подобриш перформънса допълнително, повече въздух=повече гориво=повече пауър, но това е спорно или минимално. За това за себе си смятам, че е достатъчно да се извършат първите две неща - пасване на портовете и изравняване на стените, ако е наложително. Както казах по горе - 2,0 16 има една доста добра глава :wink: По нея няма какво толкова да се прави.


Автор на темата
Gelev

Re: Intake - Port and Polish

Мнение от Gelev » 12 май 2010, 16:09

А кой може да направи тези операции на мойта кола?

Потребителски аватар

longgo
 
 
Мнения: 2290
Регистриран: 30 мар 2008, 13:48
Пол: мъж
Кара: внимателно, и Xantia MkII LFY
Местоположение: Upnorth
Контакти:

Re: Intake - Port and Polish

Мнение от longgo » 14 май 2010, 20:55

Gelev написа:А кой може да направи тези операции на мойта кола?
Аз с удоволствие.. ама не знам какво ще излезе :lol:

Та понеже попрочетох малко тук там.. вестник Шок и вестник Дума та да питам:
Навсякъде неграмотните препоръчват разширяване само на горният край на "портовете"/колекторните отвори в главата/.
Или минаване с инструмент до изравняване(както ти каза) и леко увеличение на горната част само. Не се споменава да огромна разлика м/у отворите и тракта - прагове.Казват че това зависело от конкретния мотор и оставянето твърде големи или малки.. не значи че ще е добре. Пак за пътищата , така или иначе винаги има дъга на самият канал и най-бавната част е и съответно най-долната. Отделно се предлага малко преди полата леглото на клапана да се изравнят стените, на клапана да му се намали малко стъблото(което май е повече валидно за американските), и да се разшири мъничко около клапанното пространство в камерата. Какво мислиш по тоя въпрос? Аз за това съм склонен да вярвам че 8 клапанова глава при срещулежащи клапани може да дъде доста от себе си.. и дори може да сложим по-големи клапани.. докато на 16V малко.. няма как да стане ми се чини :hmm:

*това към Емарк

и нещо интересно от нета http://www.youtube.com/watch?v=p7eUKiAT ... re=related

Отговори Предишна темаСледваща тема

Върни се в “Тунинг”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост